Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, został zaprezentowany w 1971 roku na Geneva Motor Show jako następca Miury P400 S. Jego najbardziej widoczną zewnętrzną zmianą była eliminacja “rzęs” wokół przednich świateł oraz poszerzenie tylnych nadkoli o 13 cm, aby pomieścić szersze opony.
Wersja SV charakteryzowała się także standardowym wyposażeniem w postaci klimatyzacji i radia. Pod maską, Miura P400 SV otrzymała rozdzielony system olejowy dla silnika i skrzyni biegów, a także suchą miskę olejową, co znacząco poprawiło żywotność układu napędowego. Silnik V12 osiągał moc 385 KM dzięki nowym zaworom, wałkom rozrządu i gaźnikom. Produkcja tego modelu była ograniczona tylko do zamówień, stworzono jedynie 150 sztuk. Miura SV była w swoim czasie najszybszym seryjnym samochodem, osiągając prędkość 300 km/h.
W aspekcie technicznym, Lamborghini Miura P400 SV otrzymała szereg udoskonaleń względem poprzednich wersji. W celu poprawy sztywności skrętnej, monokok wykonany ze stali został dodatkowo wzmocniony. Zawieszenie opierało się na podwójnych wahaczach, sprężynach śrubowych i teleskopowych amortyzatorach, z dodatkowymi stabilizatorami.
Hamulce tarczowe Girling, nie wspomagane serwo, pracowały na oddzielnych obwodach hydraulicznych dla każdej osi. Miura SV posiadała też szerokie, 9-calowe felgi z tyłu oraz nowe opony Pirelli. Moc silnika V12 wynosiła 385 KM przy 7850 obr/min, co stanowiło niewielki wzrost w porównaniu do Miury S. Zmiany te przyczyniły się do poprawy osiągów, z maksymalną prędkością wzrastającą do 180 mph, a czas przyspieszenia 0-62 mph spadając do 5,7 sekundy.
Projekt Miura P400 SV był efektem tajnego projektu inżynierów Lamborghini – Gian Paolo Dallary, Paolo Stanzaniego i Boba Wallace’a, którzy sprzeciwiali się wizji Ferruccia Lamborghini skoncentrowanej na luksusowych samochodach turystycznych. Ich celem było stworzenie samochodu drogowego zdolnego do rywalizacji w wyścigach, co zaowocowało powstaniem Miury.
Samochód ten charakteryzował się stalową ramą z centralną sekcją tubową, a przednie i tylne sekcje dostosowano do zawieszenia, zbiornika paliwa, koła zapasowego, chłodnicy itp. Karoseria miała stalowe drzwi i aluminiowe przednie oraz tylne sekcje, aby zmniejszyć wagę. Miura była wyposażona w niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, hamulce tarczowe, kierownicę z przekładnią zębatą, 5-biegową skrzynię biegów i miała suchą wagę w zakresie od 1125 do 1298 kg, w zależności od roku produkcji.
Zgodnie z dokumentacją “The Lamborghini Miura Bible” Joe Sackeya, prezentowany model samochodu na zdjęciach, posiada podwozie o numerze 4972, które zostało ukończone 13 grudnia 1971 roku. Auto posiada kolor Rosso Corsa i jest wykończone złotymi panelami bocznymi oraz kołami. Wnętrze samochodu zaś wykończono skórą naturalną.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 2 550 000 – 3 250 000 euro.
Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!