Lancia Beta Coupé – zapomniany wojownik rajdów lat 70.
W świecie klasycznych samochodów rajdowych nazwa Lancia najczęściej przywołuje obraz legendarnego Stratosa. Jednak nieco w cieniu tego kultowego modelu pozostaje równie interesująca Lancia Beta Coupé – samochód, który miał przybliżyć sukcesy sportowe do codziennej oferty marki.
Wprowadzona na rynek w 1973 roku Beta Coupé powstała jako odpowiedź na przestarzałą już Fulvię HF i niewystarczające przełożenie sukcesów Stratosów na sprzedaż seryjnych modeli. W ramach nowej strategii, Lancia przygotowała limitowaną serię aut do startów w rajdach w klasie Group 3, a później w bardziej zaawansowanej Group 4. Jednym z takich aut to prezentowany egzemplarz posiadający bogatą historią sportową.
R e k l a m a
Zarejestrowany w styczniu 1974 roku, samochód ten startował m.in. w Rajdzie Sanremo, Alpi Orientali oraz słynnym Targa d’Oro. Początkowo prowadzony przez duet Bruno Ferraris i Daniele Cianci, później także przez Giuseppe De Stefano oraz Giude del Prete. Auto było wielokrotnie modyfikowane – od homologacji w Group 3 po przejście do Group 4, z charakterystycznymi poszerzeniami nadkoli i nowym wnętrzem dostosowanym do FIA.
Po latach intensywnych startów, Beta trafiła do rąk prywatnych, a następnie na wiele lat do kolekcji. Dopiero w 2016 roku rozpoczęła się jej restauracja, przywracająca ją do dawnej świetności. W 2024 roku pojazd wziął udział w prestiżowym Modena Centro Ore – tym razem już jako ikona klasyki, ale wciąż gotowa do rywalizacji na odcinkach specjalnych.
Dzięki staraniom zespołu Autoelite z Maranello, samochód zyskał nowe życie, a jednocześnie zachował oryginalne elementy z epoki – w tym deskę rozdzielczą zgodną z dokumentacją homologacyjną z 1974 roku.
Lancia Beta Coupé Group 4 to dziś nie tylko unikatowy kawałek historii motorsportu, ale również pełnokrwisty zawodnik, gotowy do startu w imprezach historycznych jak FIA Historic Rally Championship czy Tour Auto.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 120 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji