Lancia Lambda – przełomowa innowacja w motoryzacji
W ówczesnym okresie większość samochodów bazowała na ciężkiej ramowej konstrukcji, Lancia Lambda zrewolucjonizowała motoryzację, wprowadzając samonośne nadwozie. Dziś znane jako konstrukcja unibody, rozwiązanie to jest stosowane niemal we wszystkich współczesnych samochodach osobowych. Kolejną pionierską innowacją zastosowaną w modelu Lambda było niezależne zawieszenie przedniej osi, które znacząco poprawiło komfort i precyzję prowadzenia.
Lancia Lambda powstała w dziewięciu wersjach, a najbardziej udaną z nich była ósma seria, wyprodukowana w liczbie 3903 egzemplarzy między 1928 a 1930 rokiem. Pod maską znajdował się silnik V4 o pojemności 2570 cm3, pozwalający na osiągnięcie prędkości 120 km/h. Choć model nie był projektowany jako samochód sportowy, jego osiągi przyczyniły się do sukcesów w motorsporcie. W wyścigu Mille Miglia w 1928 roku wersja Spider Casaro zajęła trzecie miejsce.
R e k l a m a
Prezentowany egzemplarz to Torpedo Lungo, wersja z długim rozstawem osi z ósmej serii. Auto zachwyca efektownym niebieskim nadwoziem i kontrastującym wnętrzem, które zostało wykończone w czerwonej skórze.
Dzięki przełomowym rozwiązaniom technicznym Lancia Lambda pozostaje ikoną motoryzacyjnej innowacji. Ten wyjątkowy model to nie tylko cenny element kolekcji, ale także idealny wybór na prestiżowe wydarzenia, takie jak Mille Miglia Storica.
Samochód został sprzedany w tym roku na aukcji w Paryżu za 126 500 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s