Lancia Stratos świętuje 50. rocznicę swojego pierwszego międzynarodowego zwycięstwa
Pięćdziesiąt lat temu, a dokładnie 25 września 1973 r., Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej pamiętnej historii. W 1973 roku wystartowała w rajdach, wciąż jeszcze jako prototyp, za kierownicą którego zasiadł duet Munari-Mannucci.
Fot. Lancia | Lancia Startos
We wrześniu tego samego roku odniosła swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour De France Automobile. Sukces nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego samego roku w Rajdzie Firestone, który był zapowiedzią niesamowitej passy.
Lancia Stratos zdominowała międzynarodową scenę rajdową, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim: wygrała trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, zdobyła trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976) i trzy zwycięstwa w Mistrzostwach Europy Kierowców. Za kierownicą Stratosa, Munari zwyciężył w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku.
Fot. Lancia
Począwszy od 1975 roku, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii, a trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej zostało podzielone i zharmonizowane z klinowym kształtem samochodu, tworząc jedno z najpiękniejszych malowań w historii sportów motorowych.
Fot. Lancia
Lancia Stratos to zdecydowanie “agresywny i wydajny” samochód, stworzony specjalnie by wygrywać i przełamywać schematy, różniący się znacznie od pozostałych modeli z tamtego okresu. Czerpiąca inspirację z prototypu “Strato’s Zero” z 1970 roku, ostateczna wersja została zaprezentowana w następnym roku.
Wszystko w tym samochodzie o futurystycznym klinowatym kształcie zostało zaprojektowane z myślą o rajdach: przód o wyostrzonym kształcie harmonijnie łączył się z nadkolami, natomiast pochylona szyba przednia obejmowała przednie słupki i płynnie przechodziła w okna boczne. Dach kończył się pionowo malutką tylną szybą, objętą dużą pokrywą silnika. Maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonano z lekkich materiałów, tak jak błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze wykonanie naprawy serwisowej podczas wyścigów. Z tyłu wyróżniały się okrągłe tylne światła i agresywny spojler na dachu, natomiast silnik V6 pochodził z Ferrari Dino 246.
Fot. Lancia | Alain Delon i Mirelle Darc w Lancii Stratos
Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos, skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje: dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski wyścigowe, element wyróżniający również wersję drogową modelu. Tak zwany „color-blocking” tworzył w kabinie efekt ciągłej gry przeciwstawnych barw poprzez zastosowanie podstawowych kolorów, takich jak niebieski, czerwony i żółty, co jest częścią charakterystycznego dla marki Lancia eklektyzmu.
Właśnie ten urok zerwania z dawną epoką sprawił, że model ten stał się historyczną ikoną również z innego punktu widzenia: designu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów we wnętrzu sprawiły, że Lancia Stratos stała się modelem o futurystycznym designie, który pozostaje aktualny do dziś. To nie przypadek, że stał się on jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli.
Źródło: Lancia
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!