Lancia Thema Familiare – unikatowe kombi dla wymagających
Lancia Thema to model, który zapisał się w historii motoryzacji jako luksusowy sedan klasy wyższej. Jednak w latach 80. dostrzeżono potencjał w rozszerzeniu oferty o wersję kombi. W tym celu Lancia nawiązała współpracę z dwoma renomowanymi studiami projektowymi: Pininfarina i Zagato. Efektem tej kooperacji było kilka unikatowych wersji modelu Thema w nadwoziu „Estate”.
Zagato, znane z tworzenia wyjątkowych i często limitowanych edycji pojazdów, przygotowało dwa egzemplarze Thema Estate. Jeden z nich był napędzany turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, natomiast drugi – prezentowany tutaj – wyposażono w wolnossący, benzynowy silnik V6 o pojemności 2,8 litra, zespolony z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów.
R e k l a m a
Pod względem stylistycznym, wersja Zagato jest zbliżona do produkcyjnej wersji Pininfariny, jednak wyróżniają ją subtelne detale, takie jak czarne wykończenie słupków tylnej klapy, tylne szyby boczne oraz zmodyfikowany uchwyt bagażnika. Te elementy nadają autu lżejszy i bardziej dynamiczny wygląd.
Jednym z egzemplarzy Thema Estate by Zagato jeździł sam Giovanni Agnelli – legendarny szef koncernu FIAT. Samochód został zarejestrowany w maju 1985 roku w Turynie i służył G. Agnelli przez dwa lata jako auto prywatne. Pojazd nigdy nie opuścił Włoch, a jego obecny stan zachowania jest znakomity.
Projekt Thema Estate by Zagato, postawiony obok równie prestiżowego Fiata 130 Familiare G. Agnelli, pokazuje, jak bardzo spójny był język stylistyczny tamtej epoki. Włoscy projektanci ponownie udowodnili, że luksus i funkcjonalność mogą iść w parze. Choć Thema Estate w wersji Zagato pozostała unikatowa, stanowi fascynujący rozdział w historii marki Lancia oraz jej współpracy z najsłynniejszymi studiami designerskimi.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 80 000 – 160 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji