Legenda rajdów samochodowych Lancia Stratos obchodzi swoje 40. urodziny
Jeden z najsłynniejszych samochodów rajdowych obchodzi swoje 40. urodziny. Lancia Stratos bo o niej mowa została publicznie po raz pierwszy zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Turynie w 1970 rok.
Fot. Lancia | Alain Delon i Mirelle Darc w Lancii Stratos HF
W 1971 roku pojawił się model Lancii Stratos HF, w którym zastosowano silnik V6 z Ferrari Dino 246 GT, a dwa lata później auto otrzymało homologację rajdową. Pierwszy swój sukces Lancia wywalczyła w 1973 roku zwyciężając w Rajdzie Firestone w Hiszpanii. Jednakże prawdziwe sukcesy pojawiły się w kolejnych latach, gdzie odniosła trzy kolejne zwycięstwa w 1974, 1975 i 1976 roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Auto dziś jest bardzo cenione wśród kolekcjonerów, gdzie jego wartość sięga nawet 100 tyś. euro.
Fot. Lancia | Lancia Stratos HF Rally Version (1972-1975)
Wątek Lancii Stratos HF pojawia się również w polskiej historii motoryzacji. Otóż w połowie lat 70. OBRSO FSO zakupił we Włoszech trzy egzemplarze Lancii. Jeden w wersji seryjnej i dwa w rajdowej specyfikacji Grupy 4. Zakupione auta były wykorzystywane do ścigania się w Rajdzie Polski, jak też poza naszym krajem, m.in w Rajdzie Hiszpanii w 1976r. Los wszystkich egzemplarzy “polskiej” Lancii spotkał ten sam – samochody uległy bardzo poważnym uszkodzeniom w czasie rajdów. Jako, że My Polacy jesteśmy narodem pomysłowym, z rozbitego samochodu i jego części, powstała wersja rajdowego Poloneza nazywanego Stratopolonezem.
Fot. Lancia | Lancia Stratos HF (1973-1975)
Źródło: pl.wikipedia.org, Informacja własna
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!