Manta i Ascona – mamy po 40 lat
Oba auta zostały zaprezentowane w latach 70. ubiegłego stulecia. Pomimo zbliżonej budowy technicznej, te dwa modele samochodów były skierowane zupełnie do innej grupy odbiorców. Manta była dynamicznym sportowym Coupé, Ascona zaś to wygodne auto w wersji sedan lub kombi.
Fot. Opel | Manta A, 1970 r.
Manta po raz pierwszy została zaprezentowana w sierpniu 1970 r. w Hotelu Maritim w Timmendorfer Strand, niedaleko Lübeck na Możem Bałtyckim w Niemczech. Samochód był pozycjonowany pośrednio pomiędzy tradycyjnym coupé, a wersją sedanem. W pierwszej połowie 1971 r., sprzedaż Opla osiągnęła ponad 55 tyś. egzemplarzy. Była ona podyktowana dość sporym zainteresowaniem wśród ludzi młodych, którzy pod koniec lat 60. mocno byli zainteresowanie kupowaniem właśnie tego typu pojazdów.
Fot. Opel | Manta GT/E, 1974 r.
Samochód był dostępny z różna gamą silników, począwszy od 1200 cm3 (60 KM), 1600 cm3 (68 KM lub 80 KM) po sportową wersję GT/E, której premiera odbyła się w 1973 r. Wersja ta otrzymała silnik o poj. 1900 cm3 dodatkowo wyposażony we wtrysk paliwa firmy Bosch. Moc silnik wynosiła 105 KM. Był to pierwszy Opel, który został wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa. W kwietniu 1975 r., krótko po tym jak została zaprezentowana wersja Manta B, Opel wprowadził limitowaną wersje oznaczoną jako “Manta Black Magic”.
Fot. Opel | Manta Black Magic, 1975 r.
Ascona A debiutowała na targach w Turynie w 1970 r. jako auto z technologią przyszłości, według prasowych przekazów z tamtego okresu. Samochód miał zająć pozycję pomiędzy Oplem Kadetem, a Oplem Rekordem. Do marca 1975 r. wyprodukowano blisko 700 tyś. modeli Ascona A. Samochód był dostępny w dwóch wersjach, jako 2 i 4-drzwiowy sedan (standard i lux) i wyposażony w silnik o poj. 1600 cm3 z mocą 68 KM lub 80 KM (wersja S). W 1972 r. jako model tańszy wprowadzono auto z silnikiem o poj. 1200 cm3 i mocy 60 KM.
Fot. Opel | Ascona 1.9 S
Ascon Voyage i Ascona SR, pierwszy z nich to rodzinne kombi, przeznaczone głównie dla ludzi młodych rodzin lubiących aktywny wypoczynek, drugi zaprezentowany w 1971 roku to usportowiona wersja, która m.in. brała udział w European Rally Championship w 1974 roku, zdobywając pierwsze miejsce. Zwycięska załoga z tamtego okresu to Walter Röhrl i Jochen Berger. Wersja Ascony na rajd posiadała silnik o poj. 2000 cm3 i mocy 200 KM.
Fot. Opel | Ascona Voyage, 1970 r.
Fot. Opel | European Rally Championship, 1974 r.
Źródło: General Motors
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!