Maserati 200SI “Sport Internazionale”
Maserati 200SI, wyprodukowany przez słynnego włoskiego producenta samochodów sportowych Maserati, był ważnym modelem w historii wyścigów samochodowych lat 50. XX wieku. 200SI “Sport Internazionale” to rozwinięcie wcześniejszego modelu 200S, z którym dzielił wiele elementów konstrukcyjnych, ale został dostosowany do spełnienia bardziej rygorystycznych międzynarodowych przepisów wyścigowych.
Karoseria samochodu, zaprojektowana i wykonana przez firmę Carrozzeria Fantuzzi, była jednym z charakterystycznych elementów modelu 200SI. Medardo Fantuzzi był uznanym włoskim projektantem karoserii, który pracował dla wielu producentów samochodów wyścigowych i sportowych, tworząc lekkie i aerodynamiczne nadwozia, które idealnie nadawały się do wyścigów.
Maserati 200SI był wyposażony w 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności około 2 litrów, co było standardem dla samochodów wyścigowych w tamtych czasach. Moc silnika wynosiła około 190 KM, co przy niskiej masie pojazdu zapewniało doskonałe osiągi. Konstrukcja samochodu skupiała się na lekkości i zwinności, co czyniło go konkurencyjnym w wyścigach na krętych torach, gdzie przewaga techniczna była równie ważna co moc silnika.
200SI zadebiutował w 1955 roku i brał udział w wielu prestiżowych wyścigach na całym świecie, w tym w słynnym Mille Miglia i Targa Florio, gdzie konkurencja była niezwykle silna, a samochody i kierowcy musieli wykazać się wytrzymałością oraz doskonałą techniką jazdy.
Pomimo że Maserati 200SI nie odniósł tak wielu zwycięstw jak niektóre konkurencyjne modele, był ceniony za swoją niezawodność, doskonałe prowadzenie i piękno konstrukcji. Jego udział w wyścigach i unikatowa konstrukcja przyczyniły się do legendy Maserati jako producenta wyjątkowych samochodów sportowych i wyścigowych. Współcześnie Maserati 200SI by Fantuzzi jest postrzegany jako klasyczny przykład włoskiego projektowania i inżynierii z lat 50., będący pożądanym eksponatem na aukcjach i wystawach samochodów klasycznych.
Prezentowany model Maserati z 1957 roku, z numerem podwozia 2412, należał do Jamesa H. Kimberly, znanego w ówczesnych kręgach SCCA jako “Gentleman Jim”. Wnuk jednego z czterech założycieli Kimberley-Clark Corporation, rodzinnej firmy produkującej Kleenex i wiele innych produktów papierowych, która do dziś pozostaje potęgą notowaną na giełdzie.
Cena samochodu na czas pisania artkułu, nie została podana przez dom aukcyjny RM Sotheby’s, ale z informacji jakie mamy, podobny egzemplarz w 2022 roku został wystawiony za ponad 3 miliony dolarów. W związku z powyższym można spodziewać się, że w tym przypadku cena prezentowanego modelu, będzie oscylować podobnie.
Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!