Maserati 200SI Sport Internazionale
Maserati 200SI, wyprodukowany przez słynnego włoskiego producenta samochodów sportowych Maserati, był ważnym modelem w historii wyścigów samochodowych lat 50. XX wieku. 200SI „Sport Internazionale” to rozwinięcie wcześniejszego modelu 200S, z którym dzielił wiele elementów konstrukcyjnych, ale został dostosowany do spełnienia bardziej rygorystycznych międzynarodowych przepisów wyścigowych.
Karoseria samochodu, zaprojektowana i wykonana przez firmę Carrozzeria Fantuzzi, była jednym z charakterystycznych elementów modelu 200SI. Medardo Fantuzzi był uznanym włoskim projektantem karoserii, który pracował dla wielu producentów samochodów wyścigowych i sportowych, tworząc lekkie i aerodynamiczne nadwozia, które idealnie nadawały się do wyścigów.
R e k l a m a
Maserati 200SI był wyposażony w 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności około 2 litrów, co było standardem dla samochodów wyścigowych w tamtych czasach. Moc silnika wynosiła około 190 KM, co przy niskiej masie pojazdu zapewniało doskonałe osiągi. Konstrukcja samochodu skupiała się na lekkości i zwinności, co czyniło go konkurencyjnym w wyścigach na krętych torach, gdzie przewaga techniczna była równie ważna co moc silnika.
200SI zadebiutował w 1955 roku i brał udział w wielu prestiżowych wyścigach na całym świecie, w tym w słynnym Mille Miglia i Targa Florio, gdzie konkurencja była niezwykle silna, a samochody i kierowcy musieli wykazać się wytrzymałością oraz doskonałą techniką jazdy.
Pomimo że Maserati 200SI nie odniósł tak wielu zwycięstw jak niektóre konkurencyjne modele, był ceniony za swoją niezawodność, doskonałe prowadzenie i piękno konstrukcji. Jego udział w wyścigach i unikatowa konstrukcja przyczyniły się do legendy Maserati jako producenta wyjątkowych samochodów sportowych i wyścigowych. Współcześnie Maserati 200SI by Fantuzzi jest postrzegany jako klasyczny przykład włoskiego projektowania i inżynierii z lat 50., będący pożądanym eksponatem na aukcjach i wystawach samochodów klasycznych.
Prezentowany model Maserati z 1957 roku, z numerem podwozia 2412, należał do Jamesa H. Kimberly, znanego w ówczesnych kręgach SCCA jako „Gentleman Jim”. Wnuk jednego z czterech założycieli Kimberley-Clark Corporation, rodzinnej firmy produkującej Kleenex i wiele innych produktów papierowych, która do dziś pozostaje potęgą notowaną na giełdzie.
Cena samochodu na czas pisania artkułu, nie została podana przez dom aukcyjny RM Sotheby’s, ale z informacji jakie mamy, podobny egzemplarz w 2022 roku został wystawiony za ponad 3 miliony dolarów. W związku z powyższym można spodziewać się, że w tym przypadku cena prezentowanego modelu, będzie oscylować podobnie.
Foto: RM Sotheby’s