Mazda Cosmo Sport – pół wieku od premiery
Mazda Cosmo Sport z silnikiem rotorowym, miała premierę ponad 50 lat temu, był to przełomowym momentem w historii motoryzacji. Elegancki, dwumiejscowy model marki dał początek tradycji innowacji, która kultywowana jest do dziś.
W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki. Mimo, że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w fascynującą markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.
R e k l a m a
Opracowanie jednostki napędowej do modelu Cosmo Sport jest przykładem wizjonerstwa oraz tradycji niepoddawania się przeciwnościom – pod tym względem nic się nie zmieniło od ponad 50 lat. Inżynierowie Mazdy musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji. Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Mazda odniosła sukces.
Źródło: YouTube/Automobilia/Mazda
Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto-zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie.
Model RX‑7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.
Źródło/Foto: Mazda