Mercedes 22/40 HP – luksus i inżynieria z początku XX w.
Na początku XX wieku Mercedes zyskał renomę producenta luksusowych i zaawansowanych technicznie pojazdów. Model 22/40 HP, zaprezentowany w 1910 roku, był jednym z przykładów inżynieryjnej doskonałości marki. Napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 5,6 litra i mocy 40 KM, oferował nowoczesne rozwiązania takie jak podwójny wałek rozrządu, ciśnieniowy system chłodzenia oraz podwójny układ zapłonowy z magneta i akumulatora. Początkowo wyposażony w wał napędowy, a późniejszym okresie udostępniono również wersję z podwójnym napędem łańcuchowym w specyfikacji „Colonial”, dostosowanej do trudniejszych dróg.
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1911 roku, został wyprodukowany na zamówienie argentyńskiego klienta i dostarczony przez przedstawicieli Mercedesa w Buenos Aires. Oryginalne dokumenty potwierdzają, że jego pierwszym właścicielem był Rodolfo Roth. Artykuły z gazet z tamtego okresu wskazują, że Roth był inżynierem mechanikiem, a także znanym historykiem.
R e k l a m a
W 1971 roku samochód został zakupiony przez Indianapolis Motor Speedway Museum i przetransportowany z Argentyny do USA. Pojazd przeszedł renowację pod nadzorem muzeum, a następnie przez lata był eksponowany i prezentowany na prestiżowych wydarzeniach, takich jak Pebble Beach Concours d’Elegance w 2003 roku.
Dziś Mercedes 22/40 HP pozostaje w imponująco oryginalnym stanie, zachowując fabryczne podzespoły, w tym m.in. gaźnik, system zapłonowy, ale też i tabliczkę nadwozia. Chociaż jego prezencja ma już swoje lata, nadal pozostaje w pełni sprawny. Nowy właściciel z pewnością będzie mógł cieszyć się wyjątkowym dziełem niemieckiej inżynierii sprzed ponad stu lat.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 150 000 – 250 000 dolarów.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji