Mercedes-Benz 300 SLR „722” – legenda wyścigu Mille Miglia
1 maja 1955 roku, dokładnie o 7:22 rano, Stirling Moss i Denis Jenkinson wystartowali w epickim wyścigu Mille Miglia. Ich maszyna – Mercedes-Benz 300 SLR oznaczony numerem „722” zapisała się na zawsze w historii motorsportu.
Mercedes-Benz 300 SLR wyróżniał się nie tylko olśniewającym wyglądem, ale też zaawansowaną technologią rodem z Formuły 1. Choć przypominał elegancki samochód drogowy – z kierunkowskazami, światłami i tablicą rejestracyjną – był bezkompromisową maszyną wyścigową, stworzoną z myślą o długodystansowych zmaganiach na zamkniętych drogach publicznych i torach.
R e k l a m a
Wnętrze auta to prawdziwe centrum dowodzenia. Kierowca miał do dyspozycji liczne przełączniki, w tym obrotowy włącznik zapłonu, przycisk startera i wskaźniki sterowania światłami. Centralnie umieszczony obrotomierz firmy Veglia, wyskalowany do 11000 obr./min, umożliwiał precyzyjną kontrolę pracy potężnego ośmiocylindrowego silnika o mocy 276 KM.
Dzięki aerodynamicznej sylwetce, lekkiej konstrukcji i przemyślanemu rozkładowi pedałów, Moss był w stanie maksymalnie wykorzystać potencjał auta. Wspierany przez Jenkinsona, który prowadził go przy pomocy szczegółowych notatek rajdowym (ang. pacenotes), Brytyjczyk osiągnął średnią prędkość 157,6 km/h na trasie liczącej 1600 kilometrów – rekord niepobity do dziś.
Ciekawym detalem modelu 300 SLR była odchylana plakietka z literą „D”, skrywająca dostęp do bagażnika z kołami zapasowymi. Samochód nie posiadał tłumika, co skutkowało potężnym, dzikim brzmieniem silnika wydobywającym się z bocznych rur wydechowych.
Po zwycięstwie w Mille Miglia 1955, Moss otrzymał na pamiątkę trójramienną kierownicę swojego samochodu, a sam pojazd do dziś prezentowany jest w Muzeum Mercedes-Benz.
Rok 1955 był jednym z najwspanialszych w historii sportów motorowych dla Mercedes-Benz – triumfy w Mille Miglia, Targa Florio i Formule 1 ugruntowały dominację marki na światowych torach. Choć sezon zakończyła tragedia na torze Le Mans i decyzja o wycofaniu się z wyścigów, Mercedes-Benz 300 SLR „722” pozostał symbolem szybkości, innowacji i wielkiej pasji.
Źródło/Zdjęcia: Mercedes-Benz