Mercedes Jellinek i jej sławny tata Emil Jellinek
Emil Jellinek urodził się 6 kwietnia 1853 roku w Lipsku. W wieku szkolnym przynosił swym rodzicom mało zadowolenia – najpierw przez lata pobierał nauki prywatnie, później nie wytrzymał długo w żadnej ze szkół. Przymus nauki całkowicie nie odpowiadał Emilowi Jellinkowi. W końcu, w wieku 17 lat rozpoczął służbę jako urzędnik kolei północno-zachodniej w Rotkosteletz. Pracował tam jednak jedynie przez dwa lata.
Następnie Jellinek udał się do Francji, a stamtąd – na wezwanie konsula Austro-Węgier – do Tangeru. Rok później, jako agent konsularny przybył do Tetuanu, ożenił się z Francuzką i zajął się handlem produktami północnoafrykańskimi.
W 1881 roku Emil Jellinek powrócił do Wiednia, gdzie objął przedstawicielstwo towarzystwa ubezpieczeniowego: został inspektorem. Wkrótce jednakże znów ciągnęło go do Afryki Północnej. W Algierze urodzili się obaj jego synowie. W 1889 Emil Jellinek przeniósł się wraz z rodziną z powrotem do Wiednia.
W 1889 roku urodziła się córka Wilhelma Jellinka, Mercedes. To hiszpańskie imię kobiece oznacza “łaskę”. Cztery lata później zmarła żona Jellinka. Jego interesy były tak zyskowne, że przeprowadził się do Nicei. Tam kupił swój pierwszy pojazd: Dion-Bouton-Tricycle. Następnym samochodem był Léon-Bollée-Voiturette, który Jellinek zamienił następnie na powóz Benza. Pewien artykuł w gazecie zwrócił uwagę Emila Jellinka na firmę Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). W 1897 roku pojechał do Cannstatt, odwiedzić fabrykę Daimlera. Zamówił w niej swój pierwszy samochód Daimlera: 6-konny pojazd z napędem na pas rzemienny i 2-cylindrowym silnikiem. Dostarczony w październiku 1897 roku samochód, osiągający prędkość maksymalną 24 km/h, wkrótce stał się dla Jellinka zbyt wolny. Zażądał maksymalnej prędkości 40 km/h i zamówił dwa następne pojazdy. Oba dostarczone we wrześniu 1898 roku auta Daimler “Phönix” z 8-konnym silnikiem umieszczonym z przodu, na leżąco były pierwszymi na świecie pojazdami drogowymi napędzanymi silnikiem czterocylindrowym.
Emil Jellinek miał duży dom w Nicei i utrzymywał dobre kontakty w kręgach międzynarodowej finansjery i arystokracji. Od roku 1898 w coraz większym stopniu zajmował się handlem automobilami: propagował i sprzedawał pojazdy Daimlera w najwyższych sferach społecznych. W 1899 roku spółka DMG dostarczyła Jellinkowi już 10 pojazdów, rok później było ich 29.
Fot. Daimler
Jellinek domagał się od DMG coraz mocniejszych i szybszych samochodów. Zgłaszał je również do wyścigów – przede wszystkim do wyścigu nicejskiego, zwanego “Tygodniem Nicejskim”. Startował w nich pod pseudonimem: imieniem swej córki. W kręgach automobilistów pseudonim Jellinka, “Mercedes”, już wtedy był na ustach wszystkich.
W kwietniu 1900 roku pseudonim “Mercedes” stał się nazwą produktów. Jellinek zawarł z DMG umowę o sprzedaży samochodów i silników. Zapadła też między innymi decyzja o zaprojektowaniu nowej konstrukcji silnika, który miał nosić “nazwę Daimler-Mercedes”.14 dni później Jellinek zamówił 36 pojazdów za łączną kwotę 550.000 marek, co przy dzisiejszej wartości pieniądza odpowiada 3 milionom euro. Było to ogromne zamówienie, nie tylko w tamtych warunkach. Po kilku tygodniach Jellinek zamówił kolejne 36 pojazdów z silnikami o mocy 8 KM.
22 grudnia 1900 roku spółka DMG dostarczyła Emilowi Jellinkowi pierwszy samochód wyścigowy wyposażony w nowy silnik o mocy 35 KM. Ten pierwszy “Mercedes”, zaprojektowany przez Wilhelma Maybacha, głównego konstruktora DMG, zdobył u progu stulecia niebywałe powodzenie. Wiele innowacji, a wśród nich nisko położony środek ciężkości, rama ze stali prasowanej, lekki silnik o dużej mocy i chłodnica o strukturze plastra miodu, sprawiło, że jest on dziś uważany za pierwszy nowoczesny samochód.
“Tydzień Nicejski” w marcu 1901 roku, podczas którego startujące Mercedesy były niezwyciężone praktycznie we wszystkich konkurencjach, przyczynił się do ogromnej popularności Jellinka i Mercedesów. W marcu i sierpniu tego roku pojawiły się siostrzane modele 12/16 KM i 8/11 KM. Dzięki dalszym zamówieniom Jellinka fabryka Daimlera w Cannstatt mogła rozwinąć pełne moce produkcyjne.
23 czerwca 1902 roku zarejestrowano nazwę “Mercedes” jako znak towarowy, a od 26 września otrzymała ona ochronę prawną. Emil Jellinek dostał w czerwcu 1903 roku pozwolenie na używanie nazwiska Jellinek-Mercedes. Popularny przedsiębiorca skomentował zmianę nazwiska stwierdzeniem, że był to “chyba pierwszy przypadek przyjęcia przez ojca imienia córki”.
W roku 1907 Jellinek został konsulem generalnym Austro-Węgier, a niedługo potem konsulem Meksyku. W 1909 roku wycofał się z branży samochodowej i poświęcił obowiązkom kierownika austro-węgierskiego konsulatu w Monaco. Aż do swojej śmierci, 21 stycznia 1918 roku, Emil Jellinek obserwował z zainteresowaniem przemysł samochodowy.
Źródło: Mercedes-Benz
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!