Mercedes Klasy C (W203) i jego droga do statusu klasyka
Początek nowego tysiąclecia obfitował w przełomowe innowacje techniczne. Muzyka z odtwarzacza MP3, pierwsze smartfony, komunikacja w rozwijających się sieciach społecznościowych, gry na konsolach: tak dorastali przedstawiciele pokolenia milenialsów. Swoją premierę świętował wtedy Mercedes-Benz Klasy C z serii 203 – było to 25 lat temu, 21 marca 2000 r. w Sindelfingen. Jak ten czas leci: dzieciaki tamtych czasów już dawno są dorosłe, a seria modelowa 203 zaczyna uchodzić za młodego klasyka, czyli youngtimera.
Debiutowi nowego Mercedesa Klasy C towarzyszyła prawdziwa eksplozja nowinek technicznych. Wiele z nich pochodziło z Klasy S – jak na przykład system obsługi i wyświetlania informacji COMAND, który pozwalał na konfigurację licznych cyfrowych funkcji na długo przed dzisiejszymi ekranami dotykowymi. Model oferował także sterowanie głosowe LINGUATRONIC. Nabywcy mogli wybierać z szerokiego wachlarza jednostek napędowych – sprężarka w silnikach benzynowych pozwoliła zwiększyć efektywność i osiągi, a technika CDI utorowała drogę wyjątkowo ekonomicznym silnikom wysokoprężnym.
R e k l a m a
Fani techniki i technologii niezmiennie czerpią wiele przyjemności z jazdy serią modelową 203 – począwszy od egzemplarzy z bogatym, zindywidualizowanym wyposażeniem po topowe odmiany silnikowe, w tym C 32 AMG z doładowaną jednostką V6 oraz C 55 AMG z motorem V8. Niezależnie od tego, czy to Limuzyna, Kombi czy SportCoupé, seria obejmuje wiele atrakcyjnych samochodów, które budzą dumę swoich właścicieli. Druga generacja Klasy C sumiennie pracuje na status młodego klasyka, w czym również zasługa kompleksowej gamy oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych Mercedes-Benz Classic.
Prawdziwy wzorzec rynkowego sukcesu
Seria 203 oczarowała klientów i branżowych ekspertów jako dynamiczny samochód średniej klasy. Względem modelu 190 (W 201) i pierwszej Klasy C (seria 202) została kompleksowo przeprojektowana zarówno stylistycznie, jak i technicznie. Już we wrześniu 2006 r. producent świętował sprzedaż 2-milionowego egzemplarza – nigdy wcześniej nie osiągnął tego kamienia milowego dla jednej serii modelowej w tak krótkim czasie.
Mercedes-Benz celowo wykorzystał w projekcie Klasy C motywy znane z Klasy S serii 220 z 1998 r. Widać je zarówno w stylizacji przodu, jak i wyraziście narysowanej tylnej bryle z charakterystycznymi trójkątnymi lampami. Seria 203 różni się od swoich poprzedników większym rozstawem osi i wyraźnie krótszymi zwisami, a także bardziej pochyloną przednią szybą. Wyrafinowana aerodynamika zapewnia Limuzynie doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący od 0,26 i wyjątkowo niski poziom hałasu wewnątrz. Również w tym przypadku Klasa C wysoko ustawiła poprzeczkę w swoim segmencie.
Oprócz Limuzyny gama serii modelowej 203 obejmowała dwa inne warianty: Sportcoupé (CL 203), wprowadzone na rynek pod koniec 2000 r., oraz Kombi (S 203), debiutujące w 2001 r. Model był oferowany w trzech liniach wyposażenia o indywidualnym charakterze: Classic, Elegance i Avantgarde. Paleta jednostek napędowych obejmowała 4- i 5-cylindrowe silniki rzędowe, a także V-szóstki dostarczające do 354 KM mocy (topowy wariant C 32 AMG z motorem V6 ze sprężarką). Po modernizacji w 2004 r. na szczycie gamy znalazła się odmiana C 55 AMG z jednostką V8 o mocy 270 kW (367 KM). Od jesieni 2002 r. na życzenie, w połączeniu z różnymi typami silników, dostępny był układ napędu na wszystkie koła 4MATIC.
Szeroki wybór opcji
Inżynierowie zadbali o pewne właściwości jezdne serii modelowej 203. Nowa, skomplikowana przednia oś z trzema wahaczami na koło i zaawansowane tylne zawieszenie wielowahaczowe wyznaczyły standardy dynamiki jazdy. Ambitną koncepcję podwozia uzupełniał nowy, wysoce precyzyjny układ kierowniczy z przekładnią zębatkową. Równocześnie inżynierowie Mercedes-Benz nigdy nie stracili z oczu wyjątkowego, typowego dla marki poziomu komfortu jazdy i toczenia. Do zwartego zachowania na drodze przyczyniała się także zwiększona sztywność nadwozia.
Dynamiczny styl w szczególności demonstrują warianty AMG. W swoich czasach różne odmiany serii 203 zachwycały doskonałym prowadzeniem na legendarnej północnej pętli toru Nürburgring. Sportowe i praktyczne zalety Klasy C można było dostrzec nawet na scenie Formuły 1: w wyścigach Grand Prix w latach 2004–2007 Mercedes-Benz C 55 AMG Kombi pełnił funkcję samochodu medycznego F1, wcielając się w rolę pojazdu zarządzania kryzysowego. To zasługa imponującej wydajności technologii AMG dla zawieszenia i układu napędowego. Podobnie jak jego poprzednicy – C 55 AMG z serii 202 oraz C 32 AMG z serii 203 – samochód medyczny F1 zapewniał szybką pomoc lekarską w razie wypadków na torze.
Źródło/Zdjęcia: Mercedes-Benz – informacja prasowa