NAFA czyli pojazd transportu lokalnego
Jak zwykło się mówić “potrzeba matką wynalazków”, tak i w tym przypadku zwiększająca się liczba pojazdów, korki uliczne czy brak miejsc parkingowych przed supermarketem, zmobilizowało inżynierów niemieckiego producenta na podjęcie działań w kierunku stworzenia samochodu, który byłby w stanie sprostać ww. niedogodnościom. Tak powstał dwumiejscowy NAFA czyli “pojazd transportu lokalnego” z jęz. niemieckiego “Nahverkehrsfahrzeug”.
Fot. Daimler | NAFA
Samochodzik został zaprojektowany w 1981 roku, liczył 2,5 metra długości i 1,5 metra wysokości i szerokości. Dzięki czterem kołom skrętnym potrafił wjechać w bardzo wąskie miejsca, a promień zawracania wynosił zaledwie 5,7 metra. Auto zostało wyposażony w składane automatyczne lusterka, drzwi otwierane w sposób przesuwny do przodu, posiadał napęd na przednie koła i automatyczną skrzynię biegów. Dla poprawy komfortu jazdy w korkach ulicznych służyła klimatyzacja, a dla poprawy bezpieczeństwa pasy zostały wyposażone w napinacze. Samochód posiadał także duże okna, które zapewniały optymalną widoczność.
Fot. Daimler | (od prawej) NAFA, Studyjny Mercedes-Benz A-klasa, 1994 r. i Mercedes-Benz A-klasa, 1997 r.
Niestety NAFA nie wszedł do produkcji seryjnej, a wiedza przy jego budowie została wykorzystana przy projekcie Mercedesa-Benza A-klasa, który zadebiutował 1996 roku. Innym autem obecnie produkowanym, który można porównać do prototypu z przed blisko 30. lat jest Smart Fortwo należący do koncernu Daimlera.
Źródło: Daimler
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!