Narodziny i dziedzictwo Rolls-Royce Phantom III
W latach 30. XX wieku Sir Henry Royce stanął przed wyzwaniem, które mogło zaważyć na przyszłości marki Rolls-Royce. Jego sześciocylindrowe rzędowe silniki osiągały granice swoich możliwości, co oznaczało, że firma ryzykowała utratę pozycji na rzecz amerykańskich konkurentów, produkujących luksusowe auta z potężniejszymi silnikami V8, V12, a nawet V16.
Z doświadczeniem w projektowaniu silników lotniczych V12, Royce postanowił przenieść tę wiedzę na grunt motoryzacyjny. Tak narodził się silnik V12 dla następcy Phantoma II. Nowy silnik Royce’a oznaczał przełom techniczny. Był krótszy od sześciocylindrowej jednostki Phantoma II, co pozwoliło na bardziej kompaktowe nadwozie i większy przedział pasażerski. Pojemność 7,3 litra była nieco mniejsza niż 7,6 litra poprzednika, ale dzięki lepszej konstrukcji, silnik V12 generował znacznie większą moc – początkowo 165 KM, a później nawet 180 KM, w porównaniu do 120 KM w Phantomie II.
Podwozie Phantoma III również było znaczącym krokiem naprzód. Royce wprowadził niezależne zawieszenie przednie, które znacząco poprawiło komfort jazdy i kontrolę nad pojazdem. Dodano również wiele mniejszych udoskonaleń, które zredukowały hałas, wibracje i nierówności odczuwane podczas jazdy. Wszystkie te zmiany uczyniły Phantoma III jednym z najcichszych i najpłynniej jeżdżących samochodów tamtej epoki, zdolnym do osiągnięcia prędkości 160 mil na godzinę.
Niestety, Royce nie doczekał finalizacji swojego projektu – zmarł w kwietniu 1933 roku, rok przed ukończeniem pierwszych samochodów testowych. Mimo to, jego wizja żyła dalej. W latach 1934–1937 zbudowano dziesięć eksperymentalnych samochodów Phantom III pod kryptonimem Spectre. Pierwsze seryjne podwozie Phantom III, z nadwoziem typu sedan od H. J. Mullinera, zostało dostarczone w sierpniu 1936 roku. W sumie wyprodukowano 710 egzemplarzy do 1939 roku.
W obliczu zbliżającej się wojny, Rolls-Royce zrozumiał, że po jej zakończeniu świat będzie inny i nie będzie miejsca na samochód taki jak Phantom III. Mimo krótkiego życia, Phantom III pozostawił trwałe dziedzictwo. Jego techniczna doskonałość i wizjonerskie talenty Royce’a wpłynęły na każdy kolejny model Rolls-Royce’a, aż po współczesne modele V12 produkowane w Goodwood. Phantom III to świadectwo niezrównanej jakości i innowacyjności, które są fundamentem marki Rolls-Royce.
Źródło/Zdjęcia: Rolls-Royce
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!