Opel Olympia w brzuchu sterowca
75 lat temu, 31 marca 1936 roku Opel Olympia wpisał się do historii przemysłu samochodowego w niecodzienny i bardzo oryginalny sposób.
Nie był to tylko pierwszy masowo produkowany samochód z karoserią w całości stalową ale również pierwsze auto na świecie, które w spektakularny sposób przemierzyło wody Atlantyku. Samochód poszybował we wnętrzu sterowca LZ-129 Hindenburg aż do Rio de Janeiro! W ten sposób Opel Olympia wzniósł się wyżej i dalej niż jakiekolwiek inne auto.
R e k l a m a
Fot. Opel
Fot. Opel
Zaplanowanie transportu nie należało do najłatwiejszego zadania. Łatwo drące się poszycie sterowca nie oferowało żadnej sztywnej platformy do bezpiecznego usadowienia samochodu w czasie lotu. Trzeba było znaleźć rozwiązanie, które zapewniłoby dostarczenie Olympii w nienaruszonym stanie. Szybko zdecydowano się aby ?nadzwyczajny ładunek? przymocować do aluminiowego stelażu we wnętrzu sterowca.
Fot. Opel
Ważąca 800 kg Olympia poszybowała „w brzuchu sterowca Hindenburg” z lotniska Friedrichshafen nad jeziorem Bodeńskim do Południowej Ameryki. W porównaniu z olbrzymią masą sterowca: 245 metrów długi, 45 metrów wysoki i ważący 220 ton, Olympia była względnie lekkim, choć kosztującym wiele wysiłku nietypowym bagażem.
Fot. Opel
Po 3 dniach lotu i pokonaniu 10 tys. km sterowiec wraz Olympią na pokładzie wylądował w Rio de Janeiro. Po gorącym powitaniu „latające auto” przekazano brazylijskiemu ministrowi transportu. To ryzykowne przedsięwzięcie, które zarówno w Niemczech jak i w Południowej Ameryce wywołało nie lada sensację, prezentowało innowacyjność Opla i umieściło Olympię w centrum uwagi wszystkich mediów.
Fot. Opel
Historyczny lot nad Atlantykiem podkreślił wysoką pozycję producenta samochodów z Rüsselsheim, który w tym czasie z roczną produkcją wynoszącą ponad 120 tys. aut był nie tylko największym dostawcą samochodów, lecz również największym exporterem w Europie.
Od 1934 roku modele Olympii o pojemności 1,3 i 2,0 litry ozdabiane były ornamentem na masce, który stylizowany był na sterowiec, a od połowy lat 50. pojawiła się już znana nam dobrze błyskawica Opla.
Źródło: Opel