Opel Patentmotorwagen System Lutzmann
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z mistrzem ślusarskim z Dessau, Friedrichem Lutzmannem, na zakup jego fabryki pojazdów mechanicznych. Ta data to oficjalne rozpoczęcie produkcji samochodów w firmie Opel, a tym samym początek nowej ery. Firma Opel, odnosząca już wcześniej sukcesy w produkcji maszyn do szycia i rowerów, dokładnie 125 lat temu wkroczyła na nieznane dotąd dla niej terytorium.
Pierwszym samochodem marki Opel „wyprodukowanym w Rüsselsheim” był Opel Patentwagen System Lutzmann, który opuścił fabrykę wiosną 1899 roku. Jednocylindrowy, umieszczony poziomo silnik o pojemności 1 545 cm3, średnicy 122 i skoku 132 milimetrów osiągał maksymalną moc 3,5 KM przy 650 obr./min. Była ona przenoszona na tylną oś za pomocą dwubiegowej przekładni z paskiem napędowym. Auto było w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 20 km/h. Po kilku miesiącach zaczęto produkować mocniejsze i szybsze wersje. W ofercie był nawet samochód dostawczy.
R e k l a m a
Pomimo euforii pionierów motoryzacji z Rüsselsheim, Opel zaprojektowany przez Friedricha Lutzmanna na przełomie wieków nie był już „na czasie” z mechanicznego punktu widzenia. Nawet dzięki usprawnieniom w zakresie chłodzenia i przenoszenia mocy, a także nowym wariantom nadwozia zaprojektowanym przez Lutzmanna nie udało się osiągnąć oczekiwanej wielkości produkcji. Czas konstrukcji opartych na powozie z wysokimi kołami i silnikiem umieszczonym pod siedzeniem dobiegł końca. Friedrich Lutzmann nie był w stanie zaprojektować nowoczesnego samochodu w oparciu o najnowsze odkrycia techniczne i zmieniające się gusta klientów. Dlatego po zaledwie dwóch i pół roku jego era w Oplu zakończyła się latem 1901 roku.
W efekcie, bracia Opel zaczęli coraz częściej spoglądać na Francję – ówczesne centrum postępu technicznego. Tam właśnie spotkali Alexandre’a Darracqa, przedsiębiorczego francuskiego pioniera motoryzacji, który odniósł już swoje pierwsze sukcesy dzięki idei lekkich i stosunkowo niedrogich samochodów. Darracq był niezwykle chętny do współpracy. Wraz z pojawieniem się zimą na przełomie 1901 i 1902 roku pierwszych podwozi i pojazdów Darracq, mieszkańcy Rüsselsheim mieli wreszcie dostęp do zaawansowanych materiałów, które dały im szansę, by zająć się na stałe produkcją samochodów. W tym samym czasie inżynierowie Opla zaczęli samodzielnie opanowywać sztukę konstruowania silników i samochodów. Zależność od jednej osoby nie mogła się nigdy więcej powtórzyć w przyszłości. Już jesienią 1902 roku Opel pokazał na targach motoryzacyjnych w Hamburgu model 10/12 HP, pierwszy własny projekt.
Źródło/Zdjęcia: Opel