Ople klasy kompakt
Już w roku 1936, roku igrzysk olimpijskich, Opel był jednym z największych producentów samochodów w Europie. Z pomocą Kadetta, Opel poszerzył ofertę swoich modeli i wszedł do segmentu samochodów kompaktowych. Bazując na odnoszących sukcesy poprzednikach, Inżynierowie z Rüsselsheim opracowywali nowe modele. Kadett odziedziczył czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1l, o mocy 23 KM po modelu P4, a swoją nowoczesną sylwetkę po Olympii.
Fot. GM Company | Opel Kadett z 1936 r.
Po raz pierwszy w samochodzie wytwarzanym w produkcji wielkoseryjnej przyjęto koncepcję samonośnego nadwozia w całości wykonanego ze stali. W tamtych czasach dostępne były dwie odmiany: sedan i sedan convertible (kabriolet). Oba samochody wyposażone były w cztery fotele, dwoje drzwi, a ich cena zaczynała się od 2 100 marek (Reichsmark). Wersje czterodrzwiowe były także eksportowane. Kadett pierwszej generacji został sprzedany w ilości ponad 100 000 szt. do zakończenia produkcji samochodu cywilnego w roku 1940. Po zakończeniu wojny w roku 1945, zwycięskie siły podjęły decyzję o przekazaniu wszystkich zakładów i projektów ZSRR. Pierwsza wersja Kadetta była produkowana w Rosji aż do lat pięćdziesiątych pod nazwą Moskvich 400.
Fot. GM Company | Opel Kadett A
Produkowany w Bochum od roku 1962 nowy Kadett, wyposażony został w silnik spalinowy górnozaworowy, o pojemności 1,0l i o mocy 40 KM. Kompaktowy Opel wyróżniający się wyjątkową przestrzenią wewnątrz auta i technologicznym zaawansowaniem szybko stał się przedmiotem rozmów. Podczas gdy wiele dużych samochodów nadal wykorzystywało trzy biegi, Kadett A, dostępny w wersji sedan i kombi, był już wyposażony w czterostopniową skrzynię biegów.
Fot. GM Company | Opel Kadett B
Niedługo potem na rynek została wprowadzona wersja coupé o mocy 48 KM. Trzecia generacja, którą zaprezentowano jesienią 1965 roku, szczyciła się bogactwem wyboru modeli. Wszystkie samochody produkowane w Bochum wchodziły w skład oferty, od dwu- i czterodrzwiowych samochodów typu notchback po limuzynę fast-back, dwie wersje coupé, a także trzy- i pięciodrzwiowe samochody typu kombi. Luksusowa edycja Olympia pojawiła się w ofercie w roku 1967 i posiadała cechy modelu Rekord i sportowego Rallye-Kadetta, wykorzystywanego przez Opla w sportach motorowych. Do roku 1973 wyprodukowano około 2,7 mln egzemplarzy Kadetta B.
Fot. GM Company | Opel Kadett C
Następny model to Kadett C. Najpierw nowy Kadett został wprowadzony na rynek w wersji sedana, kombi i coupé. Na początku sportowy GT/E 1975 coupé napędzany był silnikiem wtryskowym o pojemności 1,9l. Nowością stał się Kadett City, trzydrzwiowy pojazd wyposażony w dużą pokrywę bagażnika. To także pierwszy niemiecki hatchback klasy kompakt z napędem na tylne koła. Po raz pierwszy od lat trzydziestych, w 1976 roku pojawił się w gamie Opla model z otwartym dachem. Kabriolet sedan zyskał nazwę “Aero”, a karoseria była produkowana w zakładach Baur w Stuttgarcie. Mając na uwadze jej wytrzymałość i ochronę pasażera, samochód wyposażono w pałąk zabezpieczający “targa”. Do roku 1979 wyprodukowano ponad 1,7 mln samochodów Opel Kadett.
Fot. GM Company | Opel Kadett D
Opel piątej generacji zapoczątkował erę napędu na przednie koła i silnika umieszczonego poprzecznie. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3l to pierwszy silnik Opla wyposażony w głowicę cylindrów, wykonaną z lekkiego stopu aluminium i górny wałek rozrządu. Następnie opracowano silnik diesla o pojemności 1,6l na bazie silnika benzynowego. To pierwszy silnik z zapłonem samoczynnym w ofercie kompaktów. Z nowego usytuowania jednostki napędowej skorzystali głównie pasażerowie. Udoskonalona została kabina i przestrzeń bagażowa. Slogan reklamowy brzmiał: “Najmłodszy Opel – nowy Kadett. Ma coś, czego pragnie wielu!”, na przykład coroczną nagrodę przyznawaną dla samochodów “Das Goldene Lenkrad” (Złota Kierownica). W roku 1979 to Kadett D wygrywa tę prestiżową nagrodę. Samochód znów został udostępniony w wersji hatchback i jako popularne kombi, które długo był stałym elementem w ofercie produktowej Opla. Jednak tradycyjny notchback, a także odmiana z otwartym dachem zniknęły z “menu”. Obie wersje powróciły wraz z rodziną Kadetta E.
Fot. GM Company | Opel Kadett E
W sierpniu 1984 roku Opel zaprezentował nowy model oferując typowy bogaty wybór wersji. Sportowy GSi, napędzany na przednią oś, wyróżniał się współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,30, co sprawiło, że wyposażony w silnik o mocy 115 KM model stał się najbardziej aerodynamicznym sedanem na świecie. Podczas 51 edycji Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie Opel zaprezentował wersję convertible (kabriolet). Kadett został skonstruowany w Europejskim Centrum Projektowym w Rüsselsheim we współpracy z Nuccio Bertone. Podobnie jak jego poprzednik, Kadett E otrzymał niemiecką nagrodę w dziedzinie motoryzacji “Das Goldene Lenkrad” (Złota Kierownica). W sumie wyprodukowano ponad 3,7 mln samochodów. Do końca 1989 roku, cała seria przekroczyła pułap 10 mln egzemplarzy.
Producent z Rüsselsheim kontynuuje swoją alfabetyczną serię wytwarzając model F, ale tradycyjna etykieta “Kadett” przechodzi do historii. Opel klasy kompakt zyskuje nazwę “Astra”.
Źródło: Opel
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!