Ople klasy kompakt
Już w roku 1936, roku igrzysk olimpijskich, Opel był jednym z największych producentów samochodów w Europie. Z pomocą Kadetta, Opel poszerzył ofertę swoich modeli i wszedł do segmentu samochodów kompaktowych. Bazując na odnoszących sukcesy poprzednikach, Inżynierowie z Rüsselsheim opracowywali nowe modele. Kadett odziedziczył czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1l, o mocy 23 KM po modelu P4, a swoją nowoczesną sylwetkę po Olympii.
Fot. GM Company | Opel Kadett z 1936 r.
R e k l a m a
Po raz pierwszy w samochodzie wytwarzanym w produkcji wielkoseryjnej przyjęto koncepcję samonośnego nadwozia w całości wykonanego ze stali. W tamtych czasach dostępne były dwie odmiany: sedan i sedan convertible (kabriolet). Oba samochody wyposażone były w cztery fotele, dwoje drzwi, a ich cena zaczynała się od 2 100 marek (Reichsmark). Wersje czterodrzwiowe były także eksportowane. Kadett pierwszej generacji został sprzedany w ilości ponad 100 000 szt. do zakończenia produkcji samochodu cywilnego w roku 1940. Po zakończeniu wojny w roku 1945, zwycięskie siły podjęły decyzję o przekazaniu wszystkich zakładów i projektów ZSRR. Pierwsza wersja Kadetta była produkowana w Rosji aż do lat pięćdziesiątych pod nazwą Moskvich 400.
Fot. GM Company | Opel Kadett A
Produkowany w Bochum od roku 1962 nowy Kadett, wyposażony został w silnik spalinowy górnozaworowy, o pojemności 1,0l i o mocy 40 KM. Kompaktowy Opel wyróżniający się wyjątkową przestrzenią wewnątrz auta i technologicznym zaawansowaniem szybko stał się przedmiotem rozmów. Podczas gdy wiele dużych samochodów nadal wykorzystywało trzy biegi, Kadett A, dostępny w wersji sedan i kombi, był już wyposażony w czterostopniową skrzynię biegów.
Fot. GM Company | Opel Kadett B
Niedługo potem na rynek została wprowadzona wersja coupé o mocy 48 KM. Trzecia generacja, którą zaprezentowano jesienią 1965 roku, szczyciła się bogactwem wyboru modeli. Wszystkie samochody produkowane w Bochum wchodziły w skład oferty, od dwu- i czterodrzwiowych samochodów typu notchback po limuzynę fast-back, dwie wersje coupé, a także trzy- i pięciodrzwiowe samochody typu kombi. Luksusowa edycja Olympia pojawiła się w ofercie w roku 1967 i posiadała cechy modelu Rekord i sportowego Rallye-Kadetta, wykorzystywanego przez Opla w sportach motorowych. Do roku 1973 wyprodukowano około 2,7 mln egzemplarzy Kadetta B.
Fot. GM Company | Opel Kadett C
Następny model to Kadett C. Najpierw nowy Kadett został wprowadzony na rynek w wersji sedana, kombi i coupé. Na początku sportowy GT/E 1975 coupé napędzany był silnikiem wtryskowym o pojemności 1,9l. Nowością stał się Kadett City, trzydrzwiowy pojazd wyposażony w dużą pokrywę bagażnika. To także pierwszy niemiecki hatchback klasy kompakt z napędem na tylne koła. Po raz pierwszy od lat trzydziestych, w 1976 roku pojawił się w gamie Opla model z otwartym dachem. Kabriolet sedan zyskał nazwę „Aero”, a karoseria była produkowana w zakładach Baur w Stuttgarcie. Mając na uwadze jej wytrzymałość i ochronę pasażera, samochód wyposażono w pałąk zabezpieczający „targa”. Do roku 1979 wyprodukowano ponad 1,7 mln samochodów Opel Kadett.
Fot. GM Company | Opel Kadett D
Opel piątej generacji zapoczątkował erę napędu na przednie koła i silnika umieszczonego poprzecznie. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3l to pierwszy silnik Opla wyposażony w głowicę cylindrów, wykonaną z lekkiego stopu aluminium i górny wałek rozrządu. Następnie opracowano silnik diesla o pojemności 1,6l na bazie silnika benzynowego. To pierwszy silnik z zapłonem samoczynnym w ofercie kompaktów. Z nowego usytuowania jednostki napędowej skorzystali głównie pasażerowie. Udoskonalona została kabina i przestrzeń bagażowa. Slogan reklamowy brzmiał: „Najmłodszy Opel – nowy Kadett. Ma coś, czego pragnie wielu!”, na przykład coroczną nagrodę przyznawaną dla samochodów „Das Goldene Lenkrad” (Złota Kierownica). W roku 1979 to Kadett D wygrywa tę prestiżową nagrodę. Samochód znów został udostępniony w wersji hatchback i jako popularne kombi, które długo był stałym elementem w ofercie produktowej Opla. Jednak tradycyjny notchback, a także odmiana z otwartym dachem zniknęły z „menu”. Obie wersje powróciły wraz z rodziną Kadetta E.
Fot. GM Company | Opel Kadett E
W sierpniu 1984 roku Opel zaprezentował nowy model oferując typowy bogaty wybór wersji. Sportowy GSi, napędzany na przednią oś, wyróżniał się współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,30, co sprawiło, że wyposażony w silnik o mocy 115 KM model stał się najbardziej aerodynamicznym sedanem na świecie. Podczas 51 edycji Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie Opel zaprezentował wersję convertible (kabriolet). Kadett został skonstruowany w Europejskim Centrum Projektowym w Rüsselsheim we współpracy z Nuccio Bertone. Podobnie jak jego poprzednik, Kadett E otrzymał niemiecką nagrodę w dziedzinie motoryzacji „Das Goldene Lenkrad” (Złota Kierownica). W sumie wyprodukowano ponad 3,7 mln samochodów. Do końca 1989 roku, cała seria przekroczyła pułap 10 mln egzemplarzy.
Producent z Rüsselsheim kontynuuje swoją alfabetyczną serię wytwarzając model F, ale tradycyjna etykieta „Kadett” przechodzi do historii. Opel klasy kompakt zyskuje nazwę „Astra”.
Źródło: Opel