Pegaso – legendarny hiszpański supersamochód
Nazwany na cześć mitycznego skrzydlatego konia, imponujący hiszpański samochód sportowy Pegaso produkowany był w dawnej fabryce Hispano-Suiza w Barcelonie. Wierny dziedzictwu swojego miejsca narodzin, charakteryzował się zaawansowanym, wysoko wydajnym silnikiem V-8 z podwójnymi wałkami rozrządu i bez skrupułów miał na celu rzucić wyzwanie Ferrari – i rzeczywiście to zrobił. Pegaso był swego czasu najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie, osiągając prędkość maksymalną 240 km/h. Był również jednym z najdroższych i najrzadszych, wyprodukowano zaledwie 84 egzemplarze, z których wiele wyposażono w wspaniałe, specjalnie zamawiane nadwozia.
Niewiele z tych nadwozi było bardziej śmiałych niż te stworzone na podwoziu Z-102 przez renomowanego paryskiego karosera Saoutchika. Prezentowany egzemplarz jest jednym z siedmiu Berlinett Series II autorstwa Saoutchika, z których każdy różnił się w drobnych szczegółach, ale wszystkie dzieliły stylistykę z niską linią dachu i wyraźnie zakrzywionymi błotnikami, które tworzyły łuki nad okrągłymi reflektorami. Całość stanowiła wizualną prezentację mocy i prędkości.
Podwozie o numerze 0102-150 0161 dostarczono z kierownicą po prawej stronie, choć liczba “150” w numerze podwozia, wskazuje na model z kierownicą po lewej stronie. Według zapisów Carlosa Mosquery i Enrique Coma-Cros’a w “Ricart-Pegaso: La Pasión del Automóvil”, pierwszym właścicielem był Domecq de la Riva, przypuszcza się, że był to Don Pedro Domecq de la Riva, znany hiszpański arystokrata i sportowiec tamtej epoki.
W 1983 roku nabył go Frans Pelzer, entuzjasta z Maastricht w Holandii. W wywiadzie z autorem książki “Pegaso”, Mario Laguna, opublikowanym w “La Aventura Pegaso”, Pelzer zauważył, że samochód został odnaleziony w solidnym, oryginalnym stanie, z wszystkimi swoimi częściami, z których około 95 procent zostało użytych podczas restauracji. Jedynym głównym komponentem, który został zmieniony, była skrzynia biegów, zastąpiona odpowiednią jednostką z innego Pegaso.
Obecnie samochód pozostaje w doskonałym, pięknie utrzymanym stanie, z schludną i czystą skórzaną tapicerką, błyszczącym lakierem i chromem. W 2023 roku pojawił się m.in. na Pebble Beach Concours d’Elegance. Jest to wspaniały pełnej “krwi koń”, godny swojego dziedzictwa i nadal odzwierciedlający doskonałe inżynierstwo, skrupulatne rzemiosło i legendarne przywiązanie do szczegółów Saoutchika, wszystko to połączone w jednej zmysłowej krzywiźnie metalu. Dla każdej kolekcji klasycznych, sportowych samochodów jest to istny klejnot w koronie.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 650 000 – 900 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!