Petr Hrdlička – inżynier, który zmienił historię Škody
Petr Hrdlička, wybitny inżynier związany z marką Škoda Auto, obchodzi w tym roku swoje 90. urodziny. Jego kariera, pełna wyzwań i sukcesów, miała ogromny wpływ na rozwój czeskiej motoryzacji i pozostawiła trwały ślad w historii przemysłu motoryzacyjnego.
Petr Hrdlička urodził się 12 września 1934 roku w Pradze. Początkowo miał trudności z podjęciem studiów ze względu na działalność ojca, który w czasie wojny pełnił funkcję dyrektora fabryki samochodowej. Te przeszkody skłoniły go do rozpoczęcia pracy w Instytucie Badań Pojazdów Silnikowych (ÚVMV). Jednak już w 1954 roku, dzięki talentowi i determinacji, Hrdlička został przyjęty na Politechnikę Czeską w Pradze, a po jej ukończeniu w 1959 roku dołączył do zespołu Škody, gdzie rozpoczął pracę w dziale projektowania.
Jednym z pierwszych wyzwań Hrdlički było obliczenie parametrów przekładni tylnej osi dla modelu Škoda 1000 MB. Dzięki jego pracy znacząco poprawiono trwałość kluczowych elementów samochodu. Jego zaangażowanie miało także istotny wpływ na modernizację kolejnych modeli, takich jak Škoda 742 i 743. Wprowadzenie tylnej osi wleczonej, układu kierowniczego z zębatką czy pięciobiegowej skrzyni biegów zmniejszyło hałas i zużycie paliwa, co przyczyniło się do poprawy jakości pojazdów Škody.
Škoda Favorit – najważniejsze osiągnięcie
Największym osiągnięciem Petra Hrdlički było opracowanie modelu Škoda Favorit. Był to pierwszy pojazd czeskiej marki z napędem na przednie koła i silnikiem umieszczonym z przodu, co oznaczało rewolucję technologiczną. Jako dyrektor ds. rozwoju, Hrdlička miał kluczowy wkład w nawiązanie współpracy z włoskim projektantem Giuseppe Bertone, a także w implementację nowoczesnych technologii dostarczanych przez zewnętrznych podwykonawców. Škoda Favorit, zaprezentowana w 1987 roku, stała się symbolem nowej ery dla Škody, przyciągając uwagę Grupy Volkswagen, która ostatecznie przejęła czeską markę w 1991 roku.
Dziedzictwo techniczne rodziny Hrdličków
Motoryzacyjna pasja rodziny Hrdličków ma długą tradycję. Ojciec Petra, Karel Hrdlička, był dyrektorem fabryki samochodów w Mladá Boleslav w latach 30. XX wieku i przyczynił się do rozwoju serii modeli Popular, Rapid, Favorit i Superb. Dziś tradycję tę kontynuuje syn Petra, Martin, który od 1993 roku pracuje w Škodzie i jest szefem działu rozwoju podwozi i układów napędowych.
Źródło/Zdjęcia: Škoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!