PEUGEOT 205 świętuje 40. urodziny
40 lat temu, a dokładnie 24 lutego 1983 r. PEUGEOT wzbudził sensację inauguracją modelu 205, który wprowadził markę w epokę nowoczesności, zarówno pod względem samego produktu, jak i marketingu i sportów motorowych.
Historia samochodu to często przede wszystkim historia osób, które stoją za jego powstaniem. Historia PEUGEOT 205 jest nierozerwalnie związana z historią Jeana Boillota, pełniącego pod koniec lat siedemdziesiątych funkcję członka zarządu marki PEUGEOT.
W tym trudnym dla firmy okresie to właśnie on wystąpił z ambitnym projektem nowego małego modelu, który byłby nie tylko autem miejskim, lecz samochodem wszechstronnym, sprawdzającym się zarówno w mieście, jak i w trasie, mogącym przewieźć małą rodzinę i który byłby przy tym przystępny cenowo… krótko mówiąc, samochodem, który nadawałby się do wszystkiego.
Styliści PEUGEOT kontra Pininfarina
Zarówno pod względem designu, jak i technologii i marketingu PEUGEOT 205 całkowicie zmienił reguły gry. Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem (Pininfarina “na pocieszenie” przygotował projekt wersji PEUGEOT 205 kabriolet).
Projekt ten wprowadził kilka charakterystycznych elementów, które stały się firmowymi wyróżnikami przyszłych modeli PEUGEOT, takich jak grill z poziomymi listwami czy listwa łącząca tylne światła. Przy okazji tego modelu pojawiło się także inne wielkie nazwisko ze świata designu – Paul Bracq, wówczas członek biura projektowego PEUGEOT, który jest autorem wnętrza PEUGEOT 205.
Pierwszy mały dynamiczny diesel
Pod względem technicznym PEUGEOT 205 wprowadził markę PEUGEOT w epokę nowoczesności: kompaktowy, ale przestronny, praktyczny dzięki tylnej klapie, dynamiczny, a jednocześnie oszczędny, nadający się do wszelkich zastosowań…
Był to pierwszy model marki z drążkami skrętnymi tylnego zawieszenia, dzięki którym możliwe było zwiększenie przestronności wnętrza. Był to również pierwszy model marki, w którym montowane były silniki z nowej rodziny XU, w szczególności czterocylindrowy XUD7 o pojemności 1769 cm3 i mocy 60 KM, który uczynił z PEUGEOT 205 pierwszy mały francuski samochód z silnikiem wysokoprężnym, i to silnikiem zapewniającym osiągi porównywalne z jego benzynowymi odpowiednikami przy znacznie niższym zużyciu paliwa (średnio 3,9 l/100 km).
Od 45 do… 200 koni mechanicznych!
PEUGEOT 205 był pierwszym małym modelem marki dysponującym tak rozbudowaną i zróżnicowaną gamą silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynią biegów, opcją rzadko spotykaną na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego samochód był oferowany z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. W kolejnym roku gama silników została wzbogacona o legendarne GTI i Turbo 16. W tym samym roku pojawiła się także 3-drzwiowa wersja modelu. W następnych latach powstało wiele kolejnych wersji, od najbardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po najbardziej wyszukane, jak Lacoste czy Gentry.
W 1998 roku po długiej i bogatej trwającej 15 lat karierze i 5 278 050 wyprodukowanych egzemplarzach PEUGEOT 205 schodzi ze sceny.
W umysłach pasjonatów motoryzacji model ten pozostanie na zawsze “niezłym numerem” PEUGEOT, tym który zapoczątkował długą serię wyjątkowo udanych miejskich modeli marki: PEUGEOT 206, PEUGEOT 207, a obecnie PEUGEOT 208.
Źródło/Foto: Peugeot
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!