PEUGEOT 205 świętuje 40. urodziny
40 lat temu, a dokładnie 24 lutego 1983 r. PEUGEOT wzbudził sensację inauguracją modelu 205, który wprowadził markę w epokę nowoczesności, zarówno pod względem samego produktu, jak i marketingu i sportów motorowych.
Historia samochodu to często przede wszystkim historia osób, które stoją za jego powstaniem. Historia PEUGEOT 205 jest nierozerwalnie związana z historią Jeana Boillota, pełniącego pod koniec lat siedemdziesiątych funkcję członka zarządu marki PEUGEOT.
R e k l a m a
W tym trudnym dla firmy okresie to właśnie on wystąpił z ambitnym projektem nowego małego modelu, który byłby nie tylko autem miejskim, lecz samochodem wszechstronnym, sprawdzającym się zarówno w mieście, jak i w trasie, mogącym przewieźć małą rodzinę i który byłby przy tym przystępny cenowo… krótko mówiąc, samochodem, który nadawałby się do wszystkiego.
Styliści PEUGEOT kontra Pininfarina
Zarówno pod względem designu, jak i technologii i marketingu PEUGEOT 205 całkowicie zmienił reguły gry. Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem (Pininfarina „na pocieszenie” przygotował projekt wersji PEUGEOT 205 kabriolet).
Projekt ten wprowadził kilka charakterystycznych elementów, które stały się firmowymi wyróżnikami przyszłych modeli PEUGEOT, takich jak grill z poziomymi listwami czy listwa łącząca tylne światła. Przy okazji tego modelu pojawiło się także inne wielkie nazwisko ze świata designu – Paul Bracq, wówczas członek biura projektowego PEUGEOT, który jest autorem wnętrza PEUGEOT 205.
Pierwszy mały dynamiczny diesel
Pod względem technicznym PEUGEOT 205 wprowadził markę PEUGEOT w epokę nowoczesności: kompaktowy, ale przestronny, praktyczny dzięki tylnej klapie, dynamiczny, a jednocześnie oszczędny, nadający się do wszelkich zastosowań…
Był to pierwszy model marki z drążkami skrętnymi tylnego zawieszenia, dzięki którym możliwe było zwiększenie przestronności wnętrza. Był to również pierwszy model marki, w którym montowane były silniki z nowej rodziny XU, w szczególności czterocylindrowy XUD7 o pojemności 1769 cm3 i mocy 60 KM, który uczynił z PEUGEOT 205 pierwszy mały francuski samochód z silnikiem wysokoprężnym, i to silnikiem zapewniającym osiągi porównywalne z jego benzynowymi odpowiednikami przy znacznie niższym zużyciu paliwa (średnio 3,9 l/100 km).
Od 45 do… 200 koni mechanicznych!
PEUGEOT 205 był pierwszym małym modelem marki dysponującym tak rozbudowaną i zróżnicowaną gamą silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynią biegów, opcją rzadko spotykaną na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego samochód był oferowany z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. W kolejnym roku gama silników została wzbogacona o legendarne GTI i Turbo 16. W tym samym roku pojawiła się także 3-drzwiowa wersja modelu. W następnych latach powstało wiele kolejnych wersji, od najbardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po najbardziej wyszukane, jak Lacoste czy Gentry.
W 1998 roku po długiej i bogatej trwającej 15 lat karierze i 5 278 050 wyprodukowanych egzemplarzach PEUGEOT 205 schodzi ze sceny.
W umysłach pasjonatów motoryzacji model ten pozostanie na zawsze „niezłym numerem” PEUGEOT, tym który zapoczątkował długą serię wyjątkowo udanych miejskich modeli marki: PEUGEOT 206, PEUGEOT 207, a obecnie PEUGEOT 208.
Źródło/Foto: Peugeot