Piaggio Ape – wszechstronność i włoska elegancja
Powojenne Włochy stanęły przed ogromnym wyzwaniem odbudowy kraju zniszczonego działaniami wojennymi. Kluczową rolę w tym procesie odegrała firma Piaggio, która nie tylko przyczyniła się do rozwoju transportu, ale i zapoczątkowała złotą erę włoskiej mobilności. Chociaż skuter Vespa stał się ikoną stylu i funkcjonalności, na szczególne uznanie zasługuje równie ważny pojazd – Piaggio Ape.
Wprowadzony w 1948 roku, niemal równolegle z Vespą, Ape był odpowiedzią na potrzeby powojennej gospodarki. Lekka, trójkołowa ciężarówka była nieoceniona w małych przedsiębiorstwach i rolnictwie. Pierwsze modele wyróżniały się otwartą kabiną i przednim nadwoziem inspirowanym sylwetką Vespy. W 1956 roku wraz z modelem Ape Serie C, kabina została zamknięta, zapewniając kierowcy ochronę przed warunkami atmosferycznymi – ten design stał się charakterystyczny dla kolejnych generacji.
Model Ape Serie C oferowano w różnych wersjach, takich jak Pianale, Furgonchino czy Ribaltabile. Nazwa ostatniej pochodzi od włoskiego czasownika „ribaltare”, oznaczającego przechylić – co odnosi się do funkcji wywrotki, zwiększającej funkcjonalność pojazdu. Dzięki kompaktowym rozmiarom i wyjątkowej wszechstronności Ape stał się niezastąpionym narzędziem w odbudowie włoskiej gospodarki.
Omawiany egzemplarz Piaggio Ape, w kolorze jasnozielonym, to wersja prototypowa, która należała do fabryki Piaggio. Jeden z pierwszych udoskonalonych modeli, stanowi wyjątkowy przedmiot kolekcjonerski. Pojazd posiada 2-suwowy silnik o pojemności 125 cm3 oraz 4-biegową manualną skrzynię biegów.
Szacowana cena pojazdu na aukcji: 50 000 – 60 000 dolarów.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars
Jeśli serwis przypadł Ci do gustu, prośba – postaw wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko rozgrzeje, ale też doda energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to znak, że doceniasz pasję i zaangażowanie.