Pierwsze ciężarówki Daimlera i Benza na przełomie XIX i XX wieku
Kiedy Gottlieb Daimler zaprezentował swoją pierwszą “ciężarówkę” w 1896 roku, Carl Benz prowadził równolegle prace w kierunku zbliżonego pojazdu, który dziś często określamy jako VAN.
Pierwsza “ciężarówka” zaprezentowana w 1896 roku ton nic innego, jak połączenie samochodu osobowego Benza z doczepianą zabudową bagażową. Pojazd posiadał napęd łańcuchowy, trzybiegowe przełożenie i wąskie koła z litą oponą (obecnie technologia stosowana m.in. w koła dojazdowych). Wyposażony był w silnik mocy 1,8, 2,6 oraz 3,3kW.
Fot. Daimler | Pierwsza wersja pojazdu ciężarowego Carla Benza, 1896r.
Swoją pierwszą ciężarówkę Benz sprzedał do Francji, a kupił go jeden z paryskich domów towarowych. Posiadał silnik zamontowany z tyłu o mocy 1,8 kW i ładowność 300kg. Prędkość maksymalna, z jaką mógł się poruszać, wynosiła około 30km/h. Kolejna wersja samochodu, posiadała możliwość załadunku towarów o wadzie do 400kg. Samochód był wyposażony w silnik czterosuwowy, którego moc pod koniec 1898 roku, wynosiła 4,4kW.
Fot. Daimler | Model ciężarówki Gottlieb Daimler budowany do 1903r.
Produkcja pojazdów ciężarowych Benza, odbywała się do początku XX wieku.
Zestawiając parametry pojazdów budowanych przez obu panów, pierwszą zasadniczą różnicą była ich ładowność. Była ona znacznie większa, bo wahała się od 800 do 2500kg, w przypadku samochodów Daimlera. Samochody były również wyposażone w mocniejsze silniki: dwucylindrowe o mocy od około 1,5 kW do prawie 6 kW lub czterocylindrowe, których moc sięgała 9 kW. Produkcja ciężarówek Daimlera o wspomnianych parametrach trwała od 1897 do 1903 roku.
Źródło: Daimler
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!