Porsche 550 Spyder – ikona wyścigów z lat 50.
Porsche 550 Spyder to pierwszy model marki zaprojektowany od podstaw jako samochód wyścigowy. W latach 50. ubiegłego wieku rywalizował w najbardziej prestiżowych wydarzeniach sportów motorowych, takich jak Targa Florio, Mille Miglia, 24 Hours of Le Mans i Carrera Panamericana. Ten niewielki samochód o środkowym umieszczeniu silnika osiągał zdumiewające wyniki w walce z konkurentami o większej pojemności, takimi jak Ferrari i Maserati.
Model 550 Spyder zasłynął nie tylko dzięki swoim osiągnięciom na torach wyścigowych, ale także dzięki szczególnej dbałości o detale. Herbert Linge, pierwszy mechanik zatrudniony przez Porsche po przeniesieniu fabryki do Stuttgartu, skrupulatnie prowadził ręcznie pisany rejestr 90 egzemplarzy tego modelu, nazywanego tak ze względu na jego niezwykle niską wagę wynoszącą 550 kilogramów. Z jego notatek wynika, że podwozie o numerze 0038 zostało ukończone 29 kwietnia 1955 roku, wyposażone w silnik P 90031 (wewnętrzny numer 41) i skrzynię biegów 10029.
Samochód został wykończony w fabryce w bieli z bordowymi akcentami i był jednym z dwóch przeznaczonych na rynek portugalski. Pierwszym właścicielem został Fernando Mascarenhas, który startował nim w wielu europejskich wyścigach. Uważa się, że model 550 Spyder zdobył miejsca na podium w swojej klasie w pierwszych dwóch zawodach na torach Barajas i Monsanto w 1955 roku, zanim wziął udział w wyścigu Nürburgring w sierpniu tego samego roku, gdzie jednak wyścig zakończył się przedwcześnie z powodu wypadku.
W 1958 roku samochód został sprzedany Cypriano Floresowi, który kontynuował starty w krajowych wyścigach. Po jego śmierci, podwozie 0038 przejął jego syn, Caeser Flores. W latach 80. próbował przeprowadzić renowację w Portugalii, jednak napotkał trudności w znalezieniu odpowiedniej firmy, która mogłaby fachowo zająć się silnikiem Carrera o pojemności 1498 cm³ i aluminiowym nadwoziem. Ostatecznie samochód trafił do Porsche na kompleksową renowację – prace mechaniczne przeprowadzono w Zuffenhausen, a nadwoziem zajął się oryginalny producent, firma Wendler.
Prezentowany egzemplarz zachował oryginalny silnik i czterobiegową skrzynię biegów. Deska rozdzielcza i tylna klapa również pozostały oryginalne, podobnie jak podłoga, która nadal ma właściwe otwory i zatyczki do odprowadzania wody. Należy jednak zauważyć, że podczas renowacji w latach 1992-1994 firma Wendler użyła nowoczesnych nitów w przedniej części i na podłodze. Zmieniono również kolor na srebrny, wnętrze z beżowego winylu na czarną skórę.
Nie mniej dzięki zachowaniu oryginalnego silnika i skrzyni biegów, podwozie 0038 jest doskonałym kandydatem do każdej znaczącej kolekcji Porsche oraz na wybitne wydarzenia takie jak Concours d’Elegance. Porsche 550 Spyder to nie tylko ikona wyścigów z lat 50., ale także symbol precyzyjnej inżynierii i dbałości o detale. Jego niezwykła historia, osiągnięcia na torach i pieczołowicie zachowany stan czynią go bezcennym skarbem dla każdego miłośnika motoryzacji.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 3 500 000 – 4 200 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!