Porsche 906 Carrera 6 – legenda wyścigów sportowych
Porsche 906, znane również jako Carrera 6, to jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów sportowych lat 60. Zadebiutowało w 1966 roku jako następca modelu 904, wyróżniając się nowoczesną konstrukcją i znakomitymi osiągami. Dzięki lekkiej ramie rurowej oraz nadwoziu z włókna szklanego model ten osiągał imponujące wyniki na torach wyścigowych na całym świecie.
W porównaniu do swojego poprzednika, 906 wyróżniało się bardziej zaawansowaną konstrukcją. Porsche zastąpiło cięższą ramę drabinową na rzecz wielorurowej, a ultralekkie nadwozie pozwoliło na redukcję masy o około 90 kg względem 904. Większość egzemplarzy wyposażono w 2-litrowy sześciocylindrowy silnik o mocy 210 KM, zapewniający doskonałe osiągi. W wybranych wersjach testowano również jednostki ośmiocylindrowe.
R e k l a m a
Już w pierwszym sezonie Porsche 906 pokazało swój potencjał, wygrywając w swojej klasie prestiżowe wyścigi, m.in. 24h Daytona, 12h Sebring oraz zawody na torach Monza, Spa i Nürburgring. Model zdobywał także wysokie miejsca w klasyfikacji generalnej, rywalizując z mocniejszymi konstrukcjami Ferrari i Forda. Szczególnie spektakularne były zwycięstwa w Targa Florio oraz Circuito del Mugello, które ugruntowały reputację 906 jako jednego z najlepszych sportowych prototypów tamtych lat.
Prezentowany egzemplarz został ukończony 9 marca 1966 roku na zamówienie włoskiego kierowcy Ermanno Spazzapan’a. Jest jednym z zaledwie 52 samochodów wyprodukowanych na zamówienie klienta (ogółem powstało 65 sztuk). Auto zostało wyposażone w sześciocylindrowy silnik typu 901/20 o mocy 210 KM, który został zespolony z pięciobiegową skrzynią biegów typu 906/1.
Choć pod koniec lat 60. rosnąca rola aerodynamiki sprawiła, że 906 ustąpiło miejsca nowszym modelom, zainteresowanie tym samochodem nie osłabło. W latach 70. trafiło w ręce kolekcjonerów, a w 2001 roku przeszło gruntowną renowację, zachowując oryginalne panele nadwozia, silnik i skrzynię biegów. Do dziś Porsche 906 pozostaje jednym z najbardziej cenionych klasycznych samochodów wyścigowych, biorąc udział w prestiżowych wydarzeniach historycznych.
Cena samochodu nie została oficjalnie podana (z ang. Price Upon Request).
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji