Porsche 911 Turbo S Lightweight to prawdziwy rarytas w świecie motoryzacji
Porsche 911 Turbo S Lightweight to prawdziwa perełka w świecie supersamochodów. Jego historia sięga 1992 roku, kiedy to Rolf Sprenger, kierownik działu Porsche Exclusive, zaprezentował niezwykłą wizję tego modelu. Był to pierwszy samochód w pełni opracowany przez Porsche Exclusive, a jego produkcja była bardzo limitowana – zaledwie 86 egzemplarzy opuściło fabrykę, wszystkie między lipcem, a listopadem 1992 roku.
Model Turbo S Lightweight generacji 964 powstał jako drogowa wersja samochodu, który triumfował w mistrzostwach supersamochodów IMSA w tym samym roku. W procesie jego projektowania inżynierowie skupili się na maksymalnej redukcji masy oraz poprawie osiągów. Zastosowano zaawansowane technologie, takie jak drzwi, maska oraz tylny spojler wykonane z kompozytu węglowego wzmacnianego włóknem szklanym. Dodatkowo cieńsze szyby oraz rezygnacja z wielu elementów komfortu, takich jak klimatyzacja czy radio, pozwoliły zmniejszyć wagę pojazdu do niecałych 1300 kilogramów, co stanowiło imponującą redukcję o 180 kg w porównaniu do standardowego Turbo S.
Turbo S Lightweight wyróżniał się także zmodyfikowanym silnikiem M30/59 SL. Większe wtryskiwacze, bardziej agresywne wałki rozrządu i wydajniejsza turbosprężarka KKK podniosły moc do 381 KM, co zapewniało niesamowite osiągi na drodze. Wizualnie samochód zyskał tylny spojler oraz otwory wentylacyjne inspirowane modelem 959, co podkreślało jego wyjątkowy charakter.
Z 86 egzemplarzy, jedynie 19 zostało wyprodukowanych z kierownicą po prawej stronie, co czyni te wersje jeszcze bardziej unikalnymi. Prezentowany egzemplarz, stworzony na rynek południowoafrykański, finalnie trafił do kolekcjonera w Azji, gdzie był przechowywany w magazynie i przejechał jedynie 130 kilometrów od nowości. Z powodu niekorzystnych warunków klimatycznych oryginalny lakier uległ uszkodzeniom, co doprowadziło do decyzji o jego kompleksowym odnowieniu.
Po renowacji samochód został ponownie pomalowany w oryginalnym kolorze Grand Prix White, a także poddany pełnemu serwisowi. Dzięki temu Porsche 911 Turbo S Lightweight prezentuje się dziś w doskonałym stanie i stanowi niezwykle cenne odkrycie na rynku supersamochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 850 000 – 1 050 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!