Porsche upamiętnia historię modelu 959 Paris-Dakar
Samochód, który “przetrwa” pokonanie 14 tysięcy kilometrów po pustyniach i sawannach Afryki, zdoła dojechać w niemal dowolne miejsce świata.
W 1986 r. Porsche 959 Paris-Dakar pokonało wyczerpujący rajd z Francji do Afryki Zachodniej. Egzemplarz, którym Jacky Ickx i Claude Brasseur zajęli drugie miejsce, za zwycięską francuską ekipą w identycznym samochodzie (René Metge oraz Dominique Lemoyne), znów jest gotowy do jazdy.
Fot. Porsche | Jacky Ickx przy Porsche 959 Paris-Dakar (1986)
Przez ostatnie miesiące zespół Porsche Heritage and Museum zajmował się przywróceniem go do sprawności wspólnie z kolegami z Porsche Classic. Pasjonujący proces renowacji dokumentuje kilkuodcinkowy serial dokumentalny pt. “959 Paris-Dakar”.
Źródło: YouTube/Porsche
Transformacja 959 w samochód rajdowy w latach 80. zajęła Porsche dwa lata. Inżynierowie wzmocnili zawieszenie, stosując podwójne amortyzatory na przedniej osi, i zamontowali terenowe ogumienie. Jeśli nawierzchnia nie wymagała napędu na wszystkie koła, elektrohydraulicznie sterowany centralny mechanizm różnicowy zmiennie rozdzielał siłę napędową pomiędzy przednią i tylną osią. Porsche było w stanie osiągnąć prędkość do 210 km/h.
Fot. Porsche | Widok wnętrza 959 Paris-Dakar
Fot. Porsche | 959 Paris-Dakar w warsztacie Porsche Classic
Chcieliśmy zachować oryginalny stan i tylko subtelnie przejrzeć samochód, eliminując wszelkie usterki techniczne
– mówi Kuno Werner, szef muzealnego warsztatu.
Na liczniku 959 Paris-Dakar widniał przebieg około 18 tysięcy kilometrów – długość rajdu plus kilka tysięcy dodatkowych kilometrów.
Podczas demontażu 959 zespół odkrył piasek i brud z afrykańskiej pustyni. Od powrotu auta z rajdu karoseria i jego mechaniczne części nigdy nie były rozbierane.
Byliśmy zafascynowani, bo nie jest to dla nas codzienność. Ślady błota zdradzały, że 959 Paris-Dakar jechało przez rzeki, a do jego wnętrza wdzierała się woda
– mówi Werner.
Fot. Porsche | Na Rajdzie Paryż-Dakar (1986)
Fot. Porsche | 959 Paris-Dakar na afrykańskiej pustyni (1986)
Na prezentację samochodu po subtelnej renowacji zespół Porsche Heritage and Porsche Museum zaprosił samego Jacky’ego Ickxa. Były kierowca 959 Paris-Dakar, który zajął nim drugie miejsce, jako pierwszy miał zaszczyt poprowadzić odnowiony egzemplarz.
Fot. Porsche | Jacky Ickx przy Porsche 959 Paris-Dakar (2023)
Źródło: Porsche
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!