Prototyp ŠKODA typ 955 – na drodze od Tudora do Sedana
Komunistyczny przewrót w Czechosłowacji z początku 1948 roku postawił zakłady ŠKODA przed wielką niewiadomą. Nowo powstały układ polityczny, nie wróżył niczego dobrego.
Jak pokazał czas, w przypadku ŠKODY najgorszy z potencjalnych scenariuszy na szczęście się nie ziścił. Obawy przed zmarginalizowaniem potrzeb fabryki, jak również powszechnie stosowanymi zmianami profilu i nazw przedsiębiorstw, odeszły w cień po deklaracji nowej władzy o utrzymaniu marki ŠKODA wraz z czytelnym potwierdzeniem jej statusu silnego producenta samochodów własnej konstrukcji.
Fot. Skoda | ŠKODA typ 955
Tym czytelnym potwierdzeniem miał być nowoczesny model samochodu średniolitrażowego. Konstruktorzy i grupa inżynierów kierowana przez mistrza Josefa Velebneho, mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z modelu Tudor i zminimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.
Całkowicie nowe miały być nadwozie i wnętrze pojazdu – zgodne z zagranicznymi trendami, modne, pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w gusta odbiorców na rynkach zagranicznych. Misją nowego projektu było przede wszystkim dostarczenie gospodarce dewiz, a w dalszej kolejności zaspokojenie potrzeb transportowych sektorów administracji, przedsiębiorstw państwowych i służb specjalnych.
Fot. Skoda | ŠKODA typ 955
Inżynierski kolektyw zakładów AZNP w Mlada Boleslav, jak zwykle sprawnie i profesjonalnie podszedł do powierzonego zadania. Po kilku miesiącach, pracownia nadwozi zapełniła się makietami w skali 1:20, nieco później okazalszymi, posiadającymi znacznie więcej szczegółów, w skali 1:5. Te ostatnie przeszły szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym, także porównawcze, z makietami modelu 1102.
Wyniki prób zaowocowały korektami kształtów i jeszcze w roku 1949 przystąpiono do budowy modeli wzorcowych.
Pierwsze jeżdżące prototypy, zbudowane w roku 1950 na podwoziu Tudora 1102 o niewielkim rozstawie osi, wyróżniała skrócona część tylna nadwozia i bardziej stromo opadająca pokrywa bagażnika. Właśnie tę fazę projektu przedstawiają załączone zdjęcia.
Fot. Skoda | ŠKODA typ 955
Prototypy te poprzedzały bezpośrednio model seryjny, nazwany oficjalnie ŠKODA 1200 oraz potocznie ‘Sedan’ – zbudowany na podwoziu o wydłużonym rozstawie osi i wprowadzony do seryjnej produkcji w połowie 1952 roku.
Fot. Skoda | ŠKODA typ 955
Źródło: Skoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!