Renault Safrane – zabytek dla fanów francuskiej motoryzacji
Renault Safrane pojawiło się na rynku ponad trzy dekady temu, zastępując Renault 25. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany na salonie w Genewie w 1992 roku. Auto było produkowane przez 8 lat i w tym okresie sprzedano 300 000 egzemplarzy tego samochodu.
Swoją nazwę Safrane wziął od specjalnej serii modelu R14 sprzedawanego w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak jego poprzednik, Renault 25, Safrane miał imponujące rozmiary, m.in. długość 4,73 m. Model ten oferował bardziej stonowany design oraz bardziej zaokrąglone linie, a we wnętrzu zastosowano deskę rozdzielczą i elementy sterowania inspirowane lotnictwem.
Samochód ten stanowił widoczną zmianę, o której w tamtym czasie zdecydowało kierownictwo Grupy Renault. W momencie premiery klienci mieli do wyboru wykończenia RN, RT i RXE, a wśród elementów wyposażenia dostępne były na przykład elektrycznie regulowane tylne siedzenie, podgrzewana przednia szyba lub opcjonalny GPS z 1995 roku w technologii Carminat, a nawet telefon w wyjątkowej wersji Baccara, która pojawiła się w katalogu w 1993 roku.
Podobnie jak w Renault 25, topowy sedan ma napęd na przednie koła, ale w stosunku do poprzednika nastąpiła istotna zmiana – tylne zawieszenie było niezależne. Wersje wyższej klasy korzystały z hydraulicznych amortyzatorów z automatycznym systemem poziomowania. Samochody zostały również wyposażone w system ABS.
Do wyboru było wiele jednostek napędowych. Najpierw to był ośmiozaworowy, dwulitrowy silnik o mocy 107 KM. Wyższe wersje miały jednostki o pojemności 2,2 litra z ośmioma lub dwunastoma zaworami, oferujące odpowiednio 110 i 138 koni mechanicznych. Najmocniejszy był 3-litrowy silnik V6 o mocy 170 KM. Później pojawił się 2,1-litrowy turbodiesel o mocy 90 KM i 2,5-litrowy o mocy 113 KM.
Nowością, która tchnęła nowe życie w Safrane, była jego wersja V6 Biturbo wypuszczona na rynek w 1993 roku. Samochód został wyposażony w 3-litrowy silnik V6 z podwójną turbosprężarką i mocą ponad 260 KM przy momencie obrotowym 365 Nm. W wersji Quadra z napędem na cztery koła prędkościomierz mógł wskazać prędkość maksymalną równą 250 km/h. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km w 7,2 sekundy. Model został dobrze przyjęty na rynku francuskim.
Nowa faza Safrane pojawiła się w 1996 roku. Przód został przeprojektowany a tylne światła przybrały kształt litery „L”. Pojawiły się również nowe nazwy wersji: RTE, RXE i RXT, podczas gdy wersja Baccara stała się wersją Initiale. Pod maską również zaszły zmiany. Renault Safrane było od tego momentu wyposażone w silniki 2-litrowe i 2,5-litrowe o mocach odpowiednio 136 i 164 KM. Pojawił się również nowy 2,2-litrowy turbodiesel o mocy 113 KM oraz unowocześnienie V6 o mocy 194 KM ze standardową automatyczną skrzynią biegów.
Model ten jest najlepiej zapamiętany dzięki wersji Biturbo i potężnemu silnikowi V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Renault Safrane zostało zastąpione dwa lata później przez niezwykle komfortowego i zaskakującego stylistycznie Vel Satis.
Źródło/Foto: Renault
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!