Robert Opron – wizjoner, który odmienił Citroëna
W 1962 roku Robert Opron przystąpił do drugiej rozmowy kwalifikacyjnej w Bureau d’Études Citroëna. Spotkanie z Flaminio Bertonim, legendarnym projektantem modeli 2CV i DS, miało być decydującym momentem w jego karierze. Jednak wrażenie, jakie zrobił na Opronie Bertoni, nie wróżyło sukcesu. Po przejrzeniu portfolio Oprona, Bertoni rzucił je na podłogę i skomentował negatywnie, co mogło oznaczać koniec marzeń młodego projektanta o pracy w Citroënie. Na przekór tym obawom, dwa tygodnie później Opron otrzymał list z ofertą pracy. Jego związek zawodowy z Bertonim był jednak krótki – po śmierci Bertoniego w 1964 roku, Opron objął jego stanowisko głównego projektanta.
Robert Opron miał wizję, która przeniosła Citroëna w nową erę motoryzacji. Jego pierwsze projekty, GS z 1970 roku i SM z silnikiem Maserati, wyznaczyły nowe standardy stylistyczne i technologiczne. Jednak to „Projet L” było jego największym osiągnięciem w Citroënie.
“Projet L” – narodziny CX
Zespół “Projet L” miał trudne zadanie – zastąpić uwielbianego DS. Opron postawił na nowoczesność i aerodynamikę, co zaowocowało stworzeniem jednego z najbardziej opływowych sedanów w historii. Model CX, nazwany od współczynnika oporu powietrza, osiągnął imponujący wynik 0,36, podczas gdy konkurenci mieli wartości powyżej 0,4.
Citroën CX był samochodem pełnym innowacji. Jego unikalne zawieszenie hydropneumatyczne, system wspomagania układu kierowniczego DIRAVI, oraz unikalne wskaźniki “rybie oko” dodawały mu niepowtarzalnego charakteru.
CX został zaprojektowany z myślą o silniku rotacyjnym Comotor, który niestety okazał się wadliwy i został porzucony w 1974 roku. Tego samego roku Citroën znalazł się na skraju bankructwa, a firma przeszła pod kontrolę Peugeota. Pomimo tych trudności, CX okazał się ogromnym sukcesem, oferując coś zupełnie innego “w morzu” podobnych samochodów.
Robert Opron zdołał stworzyć pojazdy, które wyróżniały się na tle konkurencji. Jego podejście do projektowania – innowacyjne i niekonwencjonalne – uczyniło z Citroëna markę znaną z odważnych i nowatorskich rozwiązań. CX pozostaje do dziś symbolem tej wizji, pokazując, że prawdziwa innowacja nie polega na podążaniu utartymi ścieżkami, lecz na ich tworzeniu od podstaw.
Prezentowany egzemplarz jest jednym z 2570 egzemplarzy Citroëna CX Prestige, który został wyprodukowany w 1976 roku. Samochód został pierwotnie dostarczony na rynek francuski i był tam używany w niewielkim stopniu do 2012 roku.
Zdjęcia/Film: Bonhams|Cars
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!