Rolls-Royce Phantom VI – ostatni mistrz sztuki coachbuildingu
Od momentu powstania w 1904 roku, Rolls-Royce słynął z produkcji podwozi, na których niezależni rzemieślnicy tworzyli spersonalizowane nadwozia. Ta tradycja trwała aż do lat 80., kiedy to model Phantom VI stał się ostatnim Rolls-Roycem oferowanym w tej formie.
Rolls-Royce Phantom VI, wprowadzony jako następca modelu Phantom V, był efektem stopniowej ewolucji technicznej. Jego nadwozie było dziełem H. J. Mulliner Park Ward – jedynego pozostałego wówczas nadwoziowca, po przejęciu i zamknięciu Hooper i James Young.
R e k l a m a
Choć jego stylistyka nawiązywała do przeszłości, Phantom VI był stopniowo unowocześniany. Otrzymał mocniejszy silnik V8 o pojemności 6,75 litra oraz nowoczesną, trzybiegową automatyczną skrzynię biegów, zastępującą starszą, czterobiegową przekładnię. System hamulcowy został dostosowany do standardów Silver Shadow, z ulepszonymi bębnami zapewniającymi lepsze odprowadzanie ciepła i bardziej wydajnymi okładzinami.
W latach 70. i 80. model przeszedł zmiany związane z nowymi regulacjami bezpieczeństwa. Dodano m.in. wzmocnione zamki w drzwiach, zapadkowe klamki wewnętrzne oraz składaną kolumnę kierownicy. Jednym z testów nowoczesnych rozwiązań było rozbicie prototypowego podwozia Phantom VI o 100-tonowy blok betonu przy prędkości 48 km/h – test, który samochód przeszedł bez większych problemów.
Phantom VI był symbolem luksusu i rękodzielniczej perfekcji. Wśród najbardziej wyjątkowych wersji znalazły się opancerzone „Special Limousines”, których tylne przedziały były kuloodporne, choć kierowca nie otrzymał takiego zabezpieczenia. Model ten był również ostatnim Rolls-Roycem, w którym dostępna była wersja Sedanca de Ville oraz landaulette – nadwozie częściowo otwierane, preferowane m.in. przez Królową Matkę Elżbietę.
Królowa Elżbieta II posiadała dwa egzemplarze Phantoma VI. Pierwszy, nazwany „Oil Barrel”, miał podwyższony dach i specjalną tylną kopułę z pleksi, natomiast drugi – „Lady Norfolk” – został dostarczony w 1987 roku i pozostaje w użytku do dziś.
Produkcja Phantoma VI zakończyła się w 1991 roku, a ostatni egzemplarz, z unikalnym bordowo-czarnym nadwoziem i wnętrzem z czerwonego aksamitu oraz czerwonej skóry, sprzedano w 1993 roku. Był to ostatni model Rolls-Royce’a z tradycyjną konstrukcją nadwozia, symbolizujący zmierzch epoki coachbuildingu. W sumie wyprodukowano 374 egzemplarzy Phantoma VI.
Dopiero w XXI wieku Rolls-Royce powrócił do tej tradycji, prezentując w 2017 roku model Sweptail – hołd dla dawnej sztuki rzemieślniczej, której doskonałość Phantom VI ucieleśniał przez ponad dwie dekady.
Źródło: Rolls-Royce, Zdjęcia: Rolls-Royce/RM Sotheby’s