Rolls-Royce Silver Seraph – technologia i tradycja w jednym
W świecie motoryzacji niewiele marek może poszczycić się tak bogatą historią i prestiżem jak Rolls-Royce. Jednym z najbardziej znaczących modeli tej marki jest Silver Seraph – samochód, który łączy klasyczne wzornictwo z nowoczesną technologią. Historia jego powstania to opowieść o długim procesie projektowania, przełomowych decyzjach i zmianach, które wpłynęły na dalszy rozwój marki.
Lata 80. były dla Rolls-Royce’a okresem dużych sukcesów, a model Silver Spirit, będący następcą Silver Shadow, odnosił komercyjne triumfy. Mimo to firma już od 1984 roku pracowała nad nowym samochodem o kodowej nazwie SXB. Jego celem było spełnienie oczekiwań klientów zarówno z konserwatywnej Wielkiej Brytanii, jak i bardziej ekstrawaganckiego rynku amerykańskiego.
R e k l a m a
Nowy model miał być mniejszy od swoich poprzedników, ale równie przestronny w środku. Kluczowym elementem projektowania była także dbałość o estetykę – Rolls-Royce konsekwentnie unikał ówczesnej mody na klinowe kształty, pozostając wiernym klasycznej linii z wysokim przodem i niższym tyłem.
Jednym z kluczowych momentów w tworzeniu SXB było zastosowanie technologii CAD (Computer-Aided Design), co pozwoliło na bardziej precyzyjne projektowanie. Nowy model czerpał inspirację m.in. z legendarnego Silver Cloud z 1955 roku.
Zmienność planów i problemy finansowe sprawiły, że projekt został tymczasowo wstrzymany w 1992 roku. Jednak już dwa lata później wznowiono prace. Wtedy też zapadła decyzja o zastosowaniu silników BMW – V12 o pojemności 5,4 litra dla Rolls-Royce’a oraz V8 o pojemności 4,4 litra dla wersji Bentley.
W 1998 roku Rolls-Royce Silver Seraph ujrzał światło dzienne, debiutując w szkockim zamku Ackergill Tower. Samochód łączył solidność z elegancją, a jego projektanci zadbali o to, by pozostawał ponadczasowy. Pomimo zaawansowanej inżynierii i wysokiej jakości wykonania, model pozostawał w produkcji tylko do 2002 roku, kiedy to Rolls-Royce przeszedł w ręce BMW.
Choć Rolls-Royce Silver Seraph miał jeden z najdłuższych okresów projektowania w historii marki, jego produkcja trwała zaledwie cztery lata. Dziś uznawany jest za symbol przejścia Rolls-Royce’a do nowoczesnej ery, będąc pomostem między dziedzictwem, a współczesnym luksusem.
Źródło/Zdjęcia: Rolls-Royce