Samochody Farman
W Polsce, gdzie poczucie piękna jest silnie rozwinięte, i tylko warunki ekonomiczne są przyczyną tego, że tylko arystokracja może sobie pozwolić na posiadanie samochodu luksusowego – takowe uważane są tylko za „maszyny drogie” – przyczem nie zwraca się uwagi na maximum komfortu i ostatnie udoskonalenia techniczne, cechujące tego rodzaju samochody.
Takim jest najnowszy typ samochodu światowej marki FARMAN’A”.
Reklama
Główne zalety jego budowy są: silnik 6-cio cylindrowy 40 C.V. (francuskich), posiadający tylko niektóre części z żeliwa, a resztę z materjałów lekkich i spławów specjalnych – co daje dużo oszczędności w zużyciu jak opon tak i benzyny; w ten sposób waga wozu zmniejszona została o 400 kg., dzięki zastosowaniu specjalnych spławów i w innych częściach podwozia; podwójne zapalanie przez magneto i akumulator; sprzęgło złożone z 16-tu talerzy, które, mając bardzo małą siłę do przeniesienia, nie psują się nawet przy nieprawidłowem włączaniu. Łożyska kulkowe są zamienione przez łożyska rolkowe, prawie zupełnie nie zużywające się. Trudno opisać w krótkim artykule wszystkie zalety „Farman’a”. Tylko próba wozu może dać pojęcie, jaka jest różnica pomiędzy zwyczajnym samochodem i Farman’em. Ustalona opinja zagranicą mówi, że „une voiture roule, une Farman glisse…”1.
Jedną z wielu zalet Farman’a, jest jego obsolutna bezszumność, dzięki której nawet najdłuższe podróże nie męczą. Specjalny system hamulców daje poczucie bezpieczeństwa, oficjalne próby wykazały, że samochód „Farman’a”, idący z szybkością 100 kilometrów na godzinę, może być zahamowany w ciągu 6 sekund. Bez zmiany biegów bierze prawie najwyższe wzniesienia drogi.
Fabryka daje gwarancje na 5 lat. Jeżeli samochód „Farman” należy do jednych z najdroższych wozów, to będąc eleganckim i dając maximum komfortu, zachowuje po latach swoją pierwotną wartość.
Przedstawicielstwo na Polskę i w. m. Gdańsk posiada „Polskie T-wo dla Handlu z Francją”, Warszawa, ul. Ks. Skorupki 8, m. 7. Teł. 196-33.
Artykuł i zdjęcie oryginalne pochodzą z miesięcznika „Auto” nr 6 z czerwca 1927 roku. Treść oraz pisownia artykułu, została zachowana w oryginalnej formie.
Warto przy tej okazji wspomnieć, że firma Farman, zaczynała od produkcji samolotów, dopiero w późniejszym okresie pojawiły się samochody.
- W dosłownym tłumaczeniu – „samochód się toczy, Farman się ślizga” ↩︎