Samochody turbinowe Chryslera
Program silników turbinowych Chryslera rozpoczął się pod koniec lat trzydziestych XX wieku, kiedy to firma zaczęła eksperymentować z nowatorskimi rozwiązaniami napędowymi. W latach pięćdziesiątych Chrysler regularnie testował swoje samochody turbinowe podczas długodystansowych podróży, badając ich wydajność i wytrzymałość w różnych warunkach.
Fot. Rochkind/CC BY 3.0
Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w programie był silnik turbinowy A-831, który napędzał zaprojektowany przez Ghia samochód. Silniki te były niezwykle wszechstronne pod względem rodzaju paliwa, w tym mogły pracować na olejach organicznych. To sprawiało, że były bardziej elastyczne w użytkowaniu w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami. Co więcej, wymagały one znacznie mniej konserwacji i charakteryzowały się większą trwałością.
Po przetestowaniu prototypów, Chrysler uruchomił program dla użytkowników w październiku 1963 roku. Do stycznia 1966 roku 203 kierowców z 133 miast miało okazję przetestować samochody turbinowe w codziennym użytkowaniu. Pojazdy przejechały łącznie ponad milion mil, co pozwoliło firmie na dokładną analizę zarówno zalet, jak i wad tych nowoczesnych silników.
Fot. Greg Gjerdingen/CC BY 2.0
Wśród głównych problemów, które ujawniły się podczas testów, znalazły się m.in. skomplikowana procedura rozruchu, trudności z przyspieszaniem czy nadmierny hałas. Mimo tych wyzwań, program użytkowników pokazał również istotne zalety – silniki turbinowe okazały się niezwykle niezawodne i wymagały minimalnej konserwacji.
Pod koniec programu, w 1966 roku, Chrysler odzyskał większość samochodów turbinowych, niszcząc wszystkie z wyjątkiem dziewięciu. Dziś osiem z nich można zobaczyć w muzeach, a jeden znajduje się w prywatnej kolekcji Jaya Leno. Mimo obiecujących wyników, program silników turbinowych zakończył się w 1979 roku. Firma nie była w stanie sprostać rygorystycznym przepisom dotyczącym emisji spalin.
Fot. Michael Barera/CC BY-SA 4.0
Ostateczny cios dla programu przyszedł w 1979 roku, kiedy Chrysler musiał zakończyć prace nad silnikami turbinowymi w zamian za otrzymanie rządowej pomocy finansowej. Choć program zakończył się niepowodzeniem, historia samochodów turbinowych Chryslera pozostaje fascynującym przykładem dążenia do innowacji w przemyśle motoryzacyjnym.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!