SEAT 124 “Pamplona” – hiszpańska duma
SEAT 124 zrewolucjonizował segment aut średniej wielkości w Hiszpanii. Większy, mocniejszy oraz tylko niewiele droższy od konkurentów, nowy model w chwili debiutu na rynku właściwie nie miał konkurencji. Gdy w 1968 r. zaprezentowano go podczas Barcelona Motor Show, spotkał się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem. Z ceną wynoszącą 202 tys. peset był w zasięgu budżetów Hiszpanów, którzy potrzebowali wygodnego auta na dłuższe podróże. Rok później z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy SEAT – żółty model 124, który zapewnił marce ogromny sukces i był zapowiedzią dalszego rozwoju hiszpańskiej motoryzacji.
Start produkcji w Pamplonie
Rok 1975 był trudnym momentem w historii kraju. Zmarł dyktator Francisco Franco, a nastroje społeczne w Hiszpanii wciąż uczącej się demokracji, bardzo się pogorszyły. Szczególnie źle było w Pamplonie, gdzie Authi zaprzestało produkcji modeli samochodów należących do British Leyland. Hiszpański rząd, będący właścicielem SEAT-a, podjął decyzję, że przeniesie tam produkcję modelu 124, co zbiegło się w czasie z prezentacją wersji 124 D, która przyjęła jako “Pamplona”.
Czterometrowy sedan z silnikiem o pojemności 1,2 litra i napędem na tylną oś wyposażony był w czterobiegową skrzynię biegów i rozpędzał się do 145 km/h. Najwięcej emocji wzbudzała jednak odmiana 124 Especial – z pięciobiegową przekładnią mechaniczną, która pozwalała na komfortową jazdę z prędkościami autostradowymi. Przy 140 km/h silnik kręcił się z zaledwie 4750 obrotami na minutę, a prędkość maksymalna tej wersji wynosiła aż 155 km/h.
Hiszpańska duma
Przez kolejne lata SEAT 124 przechodził kolejne modyfikacje i dostawał większe silniki – 1,6, 1,8, a nawet 1,9 litra, dzięki czemu auto potrafiło osiągnąć prędkość 180 km/h. Model 124 zaczął odnosić sukcesy również w sportach motorowych – w 1977 r. młody zespół fabryczny SEAT Sport zdobył 3. i 4. miejsce w wymagającym Rajdzie Monte Carlo. Wówczas Hiszpanie zaczęli niemal szturmować salony, dumni z wyniku osiągniętego przez rodzimą markę.
Hiszpańska historia modelu 124 skończyła się w 1982 r., gdy linia produkcyjna została sprzedana do Indii. W 1985 r. na tamtejszym rynku model zadebiutował jako Premier 118 NE i pozostawał w produkcji aż do 2001 r.
Źródło/Foto: SEAT
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!