SEAT Ibiza Rey – królewskie auto na 18. urodziny
SEAT Ibiza Rey powstał na specjalne zamówienie ówczesnego króla Juana Carlosa I w 1986 roku jako prezent dla jego syna, a obecnego władcy Hiszpanii z okazji jego 18. urodzin. Podstawę stanowił SEAT Ibiza pierwszej generacji z 1984 r. Samochód po wielu latach użytkowania i jego odrestaurowaniu w 2013 r. wzbogacił kolekcję ponad 250 zabytkowych klasyków hiszpańskiej marki.
SEAT Ibiza po królewsku
Rodzina królewska skontaktowała się z hiszpańskim producentem z chęcią zamówienia wyjątkowego pojazdu dla księcia Filipa, który miał niedługo osiągnąć pełnoletniość. Wybór SEAT-a nie był skądinąd przypadkowy – stanowił ukłon w stronę marki z rodowodem z Martorell. Poza tym, ówczesny władca Hiszpanii, król Juan Carlos I był wielkim fanem motoryzacji i starał się tę pasję przekazać swojemu synowi.
SEAT Ibiza Rey (funkcjonuje również pod nazwą SEAT Ibiza King) był lepszą wersją powstałego w 1984 roku modelu pierwszej generacji. Samochód wyposażono w szereg unikalnych funkcji, które wyróżniały pojazd spośród pozostałych, a dodatkowo wyprzedzały swoją epokę, w tym klimatyzację i podwójny układ hamulcowy.
Centrum Techniczne SEAT-a w Ibizie dla króla zainstalował 1,5 litrowy silnik benzynowy z wtryskiem paliwa o mocy 100 KM zamiast 85 KM oferowanych w standardzie. Podobne rozwiązanie zastosowano w Ibizie SXI, która do produkcji weszła dwa lata później.
Dopracowano też zarówno nadwozie pojazdu, jak i jego wnętrze. Poszerzona tylna oś samochodu stanowiła jego sportowy akcent. Model zyskał też nowe spojlery, niedostępne wcześniej w Ibizie światła przeciwmgielne oraz szersze opony. SEAT Ibiza Rey otrzymał złote barwy, które nie były dotychczas dostępne w gamie kolorystycznej Ibizy.
Wnętrze samochodu dopasowano zgodnie z potrzebami księcia. Przede wszystkim ze względu na wzrost Filipa VI, w Ibizie zainstalowano fotele Recaro z wyprofilowanymi podparciami. Zamontowano również kierownicę Porsche 924, a na słupku nadwozia pojawił się napis SXI.
Królewski odbiór
Producent dostarczył samochód księciu na tor Can Padró w styczniu 1986 roku. Filip VI jeździł nim przez półtora roku, a następnie przekazał samochód bliskiej osobie, gdy rozpoczął szkolenie w akademii wojskowej w Saragossie. Ostatecznie, Ibiza Rey przejechała łącznie 152 000 kilometrów, a na kolejne 16 lat pozostała w garażu w Logroño.
W 2013 roku zdecydowano przywrócić pojazd do jego pierwotnego stanu. Renowacja samochodu zajęła inżynierom około czterech miesięcy pracy. Zakończono ją przed wizytą króla Filipa VI w fabryce SEAT-a w 2014 roku. Obecnie SEAT Ibiza Rey stanowi część bogatej kolekcji samochodów historycznych SEAT-a i wystawy w dawnej hali produkcyjnej, budynku A122.
Źródło/Foto: SEAT
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!