Shelby 289 Cobra
Historia samochodu Shelby 289 Cobra rozpoczyna się od momentu, gdy Carroll Shelby, legendarny kierowca wyścigowy, połączył siły z brytyjskim producentem AC Cars, aby stworzyć coś wyjątkowego. Zainspirowany sukcesami silników Forda FE o pojemności 427 cu in. w wyścigach NASCAR i Le Mans, Shelby postanowił umieścić podobny amerykański silnik V8 w lekkim i zwinnym brytyjskim nadwoziu AC Ace.
Pierwszym takim modelem była Cobra Mark I, wyposażona w silnik Windsor V8 o pojemności 260 cu in., a następnie w wersji 289 cu in., co dało początek modelowi Cobra Mark II. Te samochody były wyjątkowe dzięki niezależnemu zawieszeniu z poprzecznymi resorami piórowymi, co było później zmienione na zawieszenie na sprężynach śrubowych w modelu Cobra Mark III.
R e k l a m a
Zmiany w produkcji, jak przesunięcie hamulców na zewnątrz w celu obniżenia kosztów, czy przesunięcie wlewu paliwa do centralnej części bagażnika, były wprowadzane w miarę rozwoju modelu. Samochody były eksportowane z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych bez silników i skrzyń biegów, które były montowane w warsztatach Shelby’ego w Los Angeles.
Najbardziej ekstremalnym przykładem modyfikacji Cobry był model „Super Snake” z dwoma sprężarkami Paxton, który teoretycznie dysponował mocą 800 KM. Powstały tylko dwa takie samochody, z których jeden przetrwał do dziś.
Cobra stała się ikoną świata motoryzacji, będąc jednym z najczęściej kopiowanych samochodów wszech czasów i marzeniem wielu entuzjastów. Pomimo swojej wyjątkowości i ograniczonej liczby, Cobra zainspirowała wiele zmian w wyścigach samochodowych i pozostaje symbolem innowacji i wydajność.
Prezentowana na zdjęciach Shelby 289 Cobra została wyprodukowana dla Shelby America od AC Cars 20 grudnia 1963 roku. Następnie samochód wysłano do Los Angeles 2 stycznia 1964 roku na pokładzie statku SS Dongedyk.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 150 000 dolarów.
Zdjęcia: RM Sotheby’s