SHL Gazela – kultowy jednoślad minionej epoki
SHL Gazela, znana również jako SHL M17, to kultowy motocykl produkowany w Polsce w latach 1968-1970. Jego koncepcja była śmiałym zerwaniem z tradycyjnym wyglądem motocykli produkowanych po wojnie w Polsce, wpisując się w ówczesne trendy designu. Inspiracją dla jego kształtu mogły być takie modele jak MZ ES 250/2 Trophy. Silnik SHL Gazeli, zaprojektowany przez inżyniera Wiesława Wiatraka, miał pojemność 174 cm3 i osiągał moc 13,5 KM oraz moment obrotowy 17,6 Nm. Wyróżniał się trwałością, lepszą charakterystyką pracy i mniejszym zużyciem paliwa niż jego poprzednicy.
SHL Gazela była pierwszym polskim motocyklem wyposażonym w zapłon bateryjny, 12V instalację elektryczną oraz czujnik światła stop sprzężony z hamulcem ręcznym. Jego estetyka również wyróżniała się na tle innych modeli – dostępny był w kolorach takich jak wiśniowo-czarny czy zielono-srebrny, a charakterystyczną cechą było stylizowane logo gazeli na baku paliwa.
Niestety, innowacje techniczne i wyjątkowe wzornictwo Gazeli przełożyły się na wysoką cenę, co w efekcie ograniczyło jej popularność. Cena SHL Gazeli była dwukrotnie wyższa niż popularnej WSK’i, co w połączeniu z malejącym zainteresowaniem motocyklami w tamtym okresie doprowadziło do zakończenia jej produkcji w 1970 roku. W sumie wyprodukowano około 50 000 egzemplarzy, z czego blisko 15 000 przeznaczono na eksport.
Gazela dziś jest uznawana za motocykl kolekcjonerski, a jej ceny na rynku wtórnym mogą osiągać znaczne wartości. Ze względu na ograniczoną liczbę egzemplarzy, Gazela jest traktowana jako cenny i pożądany zabytek motoryzacyjny.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!