Simca 8 Gordini, którą podobno jeździł sam Emerson Fittipaldi
Usztywnione podwozie i lekkie aluminiowe nadwozie, to niektóre innowacje autorstwa Amédée Gordiniego, które przekształciły kompaktowy model Simca 8 w wyścigową ikonę. Auto jest jednym z trzech wyścigowych pojazdów zbudowanych na podwoziu Simca 8, posiadający silnik Fiata o pojemności 1,1 litra ulepszony przez firmę Gordini i zespolony z czterobiegową manualną skrzynią biegów. Prezentacja samochodu odbyła się przy okazji wygarnia 24-godzinnego wyścigu Bol d’Or w 1938 roku na torze Montlhéry, przez samego Gordiniego.
Zwycięskie auto zaledwie dwa tygodnie później wystartowało w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Rok później Simca powróciła na tor, zdobywając 2. miejsce w klasie samochodów o pojemności 1100 cm³, potwierdzając swoją wyjątkową wydajność i niezawodność.
R e k l a m a
Po wojnie samochód trafił do prywatnego właściciela Jacques’a Lapaillerie, który zmodyfikował go, przenosząc kierownicę na prawą stronę. Simca brała udział w zawodach do 1953 roku, zanim została przejęta przez kolekcjonera Christiana de Borredon. Historia samochodu nabiera dodatkowego blasku dzięki anegdocie o Emersonie Fittipaldim, który podobno poprowadził go w 1970 roku podczas wyścigu Formuły 2 w Rouen.
W 1993 roku wdowa po panu de Borredonie sprzedała auto, które w 2000 roku trafiło w ręce paryskiego kolekcjonera. Simca 8 Gordini zyskała nowe życie jako eksponat na prestiżowych pokazach, takich jak Concours Le Mans Heritage Club, zdobywając nagrodę FIVA w 2012 i 2018 roku. Wyposażona w oryginalny silnik Gordini oraz pełny raport historyczny autorstwa eksperta Christiana Hueta, pozostaje jednym z najlepiej zachowanych symboli francuskiego dziedzictwa motoryzacyjnego.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 400 000 – 600 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s