Škoda 130 RS – 50 lat od debiutu czeskiej legendy motorsportu
Škoda 130 RS to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii czeskiej motoryzacji. Bazując na wcześniejszych modelach 180 RS i 200 RS, szybko stał się groźnym rywalem dla zachodnich marek, zdobywając liczne tytuły zarówno w rajdach, jak i wyścigach torowych. W tym roku mija 50 lat od jego debiutu, a trzy egzemplarze można podziwiać w Muzeum Škody w Mladá Boleslav do 27 kwietnia.
Pierwsze sukcesy Škody 130 RS (oznaczona jako Typ 735 ) przyszły błyskawicznie. Już w maju 1975 roku, zaledwie miesiąc po premierze, dwa egzemplarze ukończyły wyścig Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych w Brnie na trzecim i czwartym miejscu w klasie do 2000 cm³. To był dopiero początek – samochód ten triumfował zarówno w krajowych zawodach, jak i na międzynarodowej arenie motorsportu.
R e k l a m a
Jednym z największych osiągnięć modelu było zwycięstwo w klasie podczas legendarnego Rajdu Monte Carlo w 1977 roku, gdzie uplasował się na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej. Równie imponujące były występy w Rajdzie Akropolu, gdzie model 130 RS zajął ósme miejsce w 1979 i 1981 roku. W wyścigach torowych samochód odniósł swój największy sukces w 1981 roku, zdobywając tytuł mistrza Europy w kategorii samochodów turystycznych.
Kluczem do sukcesu Škody 130 RS była innowacyjna konstrukcja. Samochód napędzał chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 1.3 litra, który w wersji wyścigowej osiągał moc 142 KM. Dzięki zastosowaniu aluminiowych paneli karoserii oraz elementów z włókna szklanego, pojazd ważył zaledwie 720 kg, co pozwalało mu rozpędzać się do 220 km/h.
Jego największym atutem były jednak właściwości jezdne. Dzięki doskonale wyważonemu podwoziu, tylnemu napędowi i precyzyjnemu prowadzeniu Škoda sprawdzała się zarówno na asfaltowych torach, jak i w ekstremalnych warunkach rajdowych. W pierwotnej specyfikacji fabrycznej wyprodukowano prawie 200 egzemplarzy Škody 130 RS, a dziesiątki kolejnych zbudowano prywatnie przy użyciu dostarczonych przez fabrykę podzespołów.
To właśnie Škoda 130 RS zapoczątkowała oznaczenie RS (Rally Sport), które do dziś symbolizuje sportowe modele marki. Obecnie kontynuacją tej legendy jest Škoda Fabia RS Rally2, rywalizująca w kategorii WRC2, a także dynamiczne wersje samochodów osobowych Škody.
Źródło/Zdjęcia: Škoda