Škoda Felicia – początek nowej ery dla czeskiej motoryzacji
Škoda Felicia i jej światowa premiera odbyła się 26 października 1994 roku na słynnym moście Karola w Pradze. Samochód, który zapoczątkował nową erę w historii marki, był też pierwszym modelem opracowanym po przejęciu Škody przez Grupę Volkswagen. Dzięki współpracy z niemieckim producentem, nowy model korzystał z nowoczesnych technologii, komponentów oraz rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, co przyczyniło się do jego sporego sukcesu na rynku.
Felicia powstała na bazie modernizacji starszej Škody Favorit. Samochód był dłuższy, szerszy i bardziej pojemny, co zwiększało jego funkcjonalność. Podstawowym silnikiem był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1289 cm3, dostępny w dwóch wersjach mocy (40 kW i 50 kW). W 1995 roku wprowadzono mocniejszy silnik 1.6 MPI (55 kW) i wolnossący silnik wysokoprężny 1.9 D (47 kW). Wprowadzenie takich funkcji, jak ABS, poduszki powietrzne, klimatyzacja czy skórzana tapicerka, wyniosło Felicię na nowy poziom wśród kompaktowych aut.
Felicia dostępna była w wielu wersjach nadwozia – od hatchbacka, przez praktyczne kombi, po wersje użytkowe, takie jak Pickup i Vanplus. Specjalny model Felicia Fun wyróżniał się charakterystycznym żółtym kolorem i nietypowym układem siedzeń 2+2, co uczyniło go popularnym pojazdem rekreacyjnym.
W 1998 roku samochód przeszedł lifting, zyskując bardziej nowoczesny wygląd, zainspirowany modelem Octavia, oraz nowe kolory i dodatkowe opcje wyposażenia. Przez cały okres produkcji Felicia była oferowana w licznych edycjach specjalnych, takich jak Laurin & Klement, Atlanty czy Family, co dodatkowo podkreślało jej wszechstronność.
Škoda Felicia zdobywała uznanie nie tylko na drogach, ale także w rajdach. W latach 1995-1997 startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdzie Felicia Kit Car, napędzana silnikami o pojemności 1,3 litra, 1,5 litra i 1,6 litra. Dzięki niezawodności i doskonałemu prowadzeniu, stała się cenionym autem zarówno w sporcie, jak i w codziennym użytkowaniu.
Ostatecznie, do czerwca 2001 roku wyprodukowano imponującą liczbę 1 401 489 egzemplarzy Škody Felicia, co czyni ją jednym z najważniejszych modeli w historii czeskiej motoryzacji.
Źródło/Zdjęcia: Škoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!