ŠKODA Furgonet – prototyp bagażówki
Początek lat 80. to prawdziwy wysyp niewielkich konstrukcji o charakterze użytkowym, opartych o technikę popularnych modeli aut kompaktowych, a nawet miejskich. Budowa takiej odmiany już nie obniżała prestiżu wersji podstawowej, działo się wręcz przeciwnie – chociażby ze względu na nowe i zupełnie modne możliwości zastosowań.
Pojazd uniwersalny, wykończony i wyglądający w swej przedniej części jak bestsellerowy model bazowy, stawał się coraz częściej towarzyszem aktywnego spędzania czasu i bezpretensjonalnym potwierdzeniem praktycznego podejścia do życia jego właściciela.
Na wzbierającej fali tego coraz bardziej lukratywnego segmentu rynku, bratysławska filia BAZ postanowiła opracować użytkowy wariant modelu ŠKODA Š742 (105/120). Przesłanką były nie tylko nadzieje eksportowe, ale i równie obiecujący popyt wewnętrzny.
Stworzenie mniejszej i tańszej alternatywy dla wiekowej już konstrukcji modelu ŠKODA 1203 (o ładowności ok. 800 kg), której produkcję przesunięto właśnie z Vrchlabi, do słowackiej Trnavy (TAZ) było wyraźnie uzasadnione. Tym bardziej, że ostatnia odmiana kombi popularnego modelu ŠKODY (OCTAVIA) opuściła fabrykę w odległym już roku 1971.
Zaspokojenie apetytu na lekki pojazd uniwersalny o ładowności poniżej 500 kg, miało nastąpić według teoretycznie prostego przepisu. Składało się nań przedłużenie o 346 mm płyty podłogowej Š742, przy jej jednoczesnym wzmocnieniu i wykorzystaniu w tylnej osi solidniejszych elementów z modelu Š1203. Pozostałą technikę, jak również przednią część nadwozia wraz z wnętrzem miał udostępnić seryjny model 105/120.
Model wzorcowy ukończono w BAZ latem 1982 roku. Jasnozielony pojazd oparty na wariancie 120L był dwumiejscowy, podobnie jak czerwony prototyp przekazany do badań kilka miesięcy później. Próbom poddawano obie podstawowe jednostki napędowe, tj. 1046 ccm (46 KM) oraz 1174 ccm (52 KM).
Z uwagi na nadrzędną cechę rodziny Š742, czyli umieszczony z tyłu układ napędowy, przestrzeń ładunkowa składała się z dwóch poziomów – wyższego (900 mm nad ziemią), umieszczonego nad silnikiem i dostępnego przez uchylna pokrywę tylną oraz standardowego niskiego, dostępnego przez prawe – i w tej sytuacji zasadnicze – drzwi boczne.
Kolejny prototyp posiadał już parę drzwi bocznych ładowni, w dodatku przeszklonych a w jego wnętrzu pojawiła się kanapa drugiego rzędu siedzeń z możliwością łatwego demontażu.
Model wzorcowy zaprezentowano na 24. Targach Przemysłowych w Brnie, gdzie wzbudził potężne zainteresowanie. Program rozwojowy modelu Furgonet został przerwany z uwagi na zatwierdzone plany opracowania wariantu użytkowego przednionapędowego modelu rodziny Š781. Ten miał początkowo zadebiutować w trakcie roku 1985, a jego odmiany pochodne – sezon później.
Ilość zbudowanych egzemplarzy: 1 model wzorcowy i 2 (według innych źródeł 3) prototypy w latach 1982 i 1983.
Źródło/Foto: Skoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!