ŠKODA Rapid – powrót legendarnej nazwy
Przywrócenie przez ŠKODA AUTO imienia Rapid jako nazwy nowego modelu lokowanego pomiędzy Fabią a Octavią, po raz kolejny potwierdza przywiązanie marki do swego dziedzictwa.
Fot. Skoda | Rapid II z nadwoziem kabriolet, z dwoma oknami bocznymi
Legendarna dziś nazwa po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki z początkiem kwietnia 1934 roku. Jak podają materiały reklamowe z tamtego okresu, posłużyła ona do oznaczenia “większego, szybszego i bardziej komfortowego brata Populara”, wywodzącego się z linii prostej z modelu Š420. Zresztą do połowy roku 1935, oznaczenie liczbowe pozostało w pełnej nazwie modelu – Škoda 420 Rapid.
Fot Skoda | Rapid II z nadwoziem kabriolet (wersja luksusowa)
Pierwszy z Rapidów był napędzany zmodyfikowanym czterocylindrowym silnikiem bocznozaworowym z modelu Š422, o objętości 1194ccm i mocy 26KM, pozwalającym na osiągnięcie prędkości przekraczającej 90km/h, przy średnim spalaniu 8 litrów benzyny na 100km. Trójstopniowa skrzynka biegów, za dopłatą mogła zostać zastąpiona półautomatyczną typu Cotal. W zależności od życzenia nabywcy model ten opuszczał fabrykę z dwudrzwiowym nadwoziem tudor, jako czterodrzwiowa klasyczna limuzyna lub z karoserią otwartą typu pół-kabriolet.
W czerwcu roku 1935 zadebiutował Rapid Typ 901, oznaczany także jako Rapid II. Otrzymał nowe podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem, hydrauliczne hamulce, obszerniejsze nadwozie i powiększony do 1386ccm silnik dysponujący już 31KM. Ta wersja pojazdu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem – do września 1937 roku nabywców znalazło ok. 2800 egzemplarzy.
Fot. Skoda | Rapid II z nadwoziem limuzyna
Fot. Skoda | Rapid III z silnikiem OHV 1500
Miesiąc później fabryka pokazała światu Rapida III generacji (Typ 914) – z modnie wygładzoną i zaokrągloną karoserią oraz sprawdzoną techniką poprzednika. W zgodnej opinii motoryzacyjnego świata, Rapid III należał do jednej z najlepszych europejskich konstrukcji pojazdów tej klasy. Sam zarząd fabryki określał model mianem “złotego środka”.
Latem roku 1938 pod pokrywy silników trafiła nowoczesna i wydajna jednostka OHV o objętości 1558ccm i mocy 42KM, posiadająca już rewolucyjne mokre tuleje cylindrowe. W sezonie 1939 ponownie odświeżono wygląd nadwozi modelu, których paleta w międzyczasie uległa istotnemu poszerzeniu, a na listę opcji trafiła przekładnia 4-stopniowa.
Oprócz klasycznych karoserii modeli Rapid, zbudowano także krótką serię pojazdów z nadwoziami aerodynamicznymi oraz sportowymi typu coupe – Rapid Six Typ 910. Nazwa Rapid kojarzy się także z niezliczonymi jazdami wytrzymałościowymi i propagandowymi – w tym chociażby sześcioma wielkimi ekspedycjami afrykańskimi małżeństwa Škulinovych.
Fot. Skoda | Wyczynowy Rapid Six
Sportowy Rapid Six był pierwszym modelem tej rodziny, napędzanym 2-litrowym silnikiem o sześciu cylindrach. W latach 1941-42 podobnie prestiżowa jednostka o objętości zwiększonej do 2199ccm trafiła do krótkiej (liczącej zaledwie 34 szt.) serii modelu Rapid 2200 Typ 953. W latach 1934-48 zbudowano ponad 5800 egzemplarzy Rapidów wszystkich generacji. Po drugiej wojnie światowej nazwa Rapid powróciła w krótkich seriach pojazdów montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce.
Ponownie miała szansę pojawić się już w drugiej połowie lat 50. jako oznaczenie przygotowywanej szlachetniejszej odmiany modelu 1200, napędzanej 1,5-litrowym silnikiem i w zamyśle kierowanej głównie na rynki zagraniczne. Na dobre wróciła do oferty marki dopiero w roku 1981, najpierw jako eksportowe oznaczenie modelu Garde, a od roku 1987 jako zasadnicza jego nazwa.
Fot. Skoda | Rapid 1500 1956 – próba uszlachetnienia modelu 1200/1201 na rynki eksportowe (prototyp)
Wraz z nim przetrwała do początku roku 1990, by po kolejnej przerwie pojawić się ponownie – początkowo na rynku indyjskim a teraz rodzimym, europejskim. Legenda Rapida rozpoczyna zatem nowy rozdział.
Źródło: Skoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!