Škoda Superb – 90 lat od startu produkcji historycznego modelu
Wiosną 1934 roku Škoda zainicjowała nową erę w motoryzacji, wprowadzając pojazdy z ramą szkieletową i niezależnym zawieszeniem kół – innowację znacząco poprawiającą komfort jazdy. Kilka miesięcy później producent nadał swojej flagowej limuzynie nazwę „Superb”, kierując ją do klientów poszukujących najwyższej jakości i osiągów.
Produkcja seryjna modelu – Škoda 640 Superb – rozpoczęła się w marcu 1935 roku w Mladá Boleslav. Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik o mocy 55 KM, a nowoczesne rozwiązania, takie jak hamulce hydrauliczne i 12-woltowy układ elektryczny, wyróżniały go na tle konkurencji. W ofercie znalazła się również wersja z 4-litrowym silnikiem V8 o mocy 96 KM. Superb oferował różne konfiguracje nadwozia, w tym wersje kabriolet i specjalne (np. ambulans) dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Do 1949 roku powstało 890 egzemplarzy cywilnych oraz 1630 wariantów wojskowych, w tym unikalne wersje z napędem 4×4.
R e k l a m a
Po 50-letniej przerwie, we wrześniu 2001 roku, Škoda przywróciła model Superb, dostosowując go do współczesnych standardów. Pierwsza generacja wyróżniała się przestronnością wnętrza i szeroką gamą jednostek napędowych o mocy od 85 kW do 142 kW (193 KM), w tym dostępny był najmocniejszy silnik 2,8 litra V6 z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic i reflektorami biksenonowymi zapewniającymi większy komfort i bezpieczeństwo.
Każda kolejna generacja – zaprezentowana w latach 2008, 2015 i 2023 – stanowiła krok naprzód w zakresie technologii i designu. Druga generacja przyniosła bardziej funkcjonalny hatchback oraz, po raz pierwszy, wersję kombi. Trzecia generacja wzbogaciła gamę o zaawansowane technologie cyfrowe, innowacyjne wzornictwo i jeszcze lepsze osiągi. Model z 2023 roku oferuje szeroki wybór układów napędowych, w tym benzynowe, wysokoprężne, mild-hybrid i plug-in hybrid.
Popularność Škody Superb rosła z każdą kolejną generacją. Pierwsza współczesna odsłona modelu znalazła 137 tysięcy nabywców, druga osiągnęła 618 tysięcy sprzedanych egzemplarzy, a trzecia przekroczyła 800 tysięcy sztuk. Najnowsza, czwarta generacja kontynuuje tę tradycję, wyznaczając nowe standardy w segmencie luksusowych limuzyn klasy średniej.
Źródło/Zdjęcia: Škoda