SKOPAK – samochód z lat 70., który miał odmienić Pakistan
W 1970 roku w Karaczi z linii produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz niezwykłego pojazdu – SKOPAK (SKOPAK = ŠKODA + Pakistan). Był on wynikiem współpracy czeskiej ŠKODY i pakistańskiej firmy Haroon Industries Ltd., nawiązującej do sukcesu modelu TREKKAR, produkowanego na podobnych zasadach w Nowej Zelandii. Konstrukcja SKOPAKA opierała się na podzespołach popularnej wówczas ŠKODY OCTAVII, co czyniło ten pojazd wytrzymałym, a jednocześnie relatywnie łatwym w naprawie.
Autorem projektu był doświadczony inżynier Josef Velebný. Zdecydował, że najbardziej praktycznym rozwiązaniem będzie nadwozie wykonane ze spawanych płyt i profili stalowych, do których przykręcono panele laminowane. Takie rozwiązanie stworzyło system modułowy, który zwiększał elastyczność konstrukcji i ułatwiał proces napraw. W razie potrzeby panele można było wymieniać, co sprawiało, że ewentualne liftingi były prostsze do przeprowadzenia.
SKOPAK wyróżniał się praktycznymi detalami – jego wysokość wynosiła zaledwie 1100 mm przy opuszczeniu przedniej szyby. Pozwalało to na manewrowanie pojazdem pod przeszkodami, jak powalone drzewa, czy inne podobne blokady na drogach. Najtańsza wersja pojazdu, dwumiejscowy pick-up, charakteryzowała się wyjątkowym minimalizmem – nie posiadał drzwi, a za ochronę pasażerów odpowiadały jedynie pasy bezpieczeństwa.
Niestety, wybuch konfliktu zbrojnego między Pakistanem a Indiami mocno utrudniły dalszą produkcję. W efekcie wyprodukowano jedynie około 1400 egzemplarzy tego unikalnego pojazdu. SKOPAK pozostaje dziś jednym z mniej znanych, ale fascynujących projektów motoryzacyjnych, który łączy czeską inżynierię i pakistańską produkcję.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!