Sztywna “klatka” Mercedesa
23 stycznia 1951 r. firma Daimler-Benz AG zarejestrowała w Urzędzie Patentowym pod nr 845157 rozwiązanie, które stało się początkiem rozwoju poprawy biernego bezpieczeństwa pasażerów. Autorem patentu był inż. Béla Barényi (01.03.1907 – 30.05.1997) nazywany “ojcem bezpieczeństwa biernego”, który opracował projekt przedziału pasażerskiego jako tzw. sztywna “klatka” z kontrolowaną strefą zgniotu.
Fot. Daimler | Mercedes-Benz 220 SE
Ogólna koncepcja projektu zakładała trzy strefy: środkowa bezpieczna dla pasażerów oraz przedniej i tylnej. Tekst zgłoszony do Urzędu Patentowego, tak mniej więcej opisywał założenia projektu: “Siła powstająca podczas kolizji zostanie wchłonięta przez przednią bądź tylną strefę”.
Fot. Daimler | Diagram prezentujący kabinę pasażerką i kontrolowaną strefę zgniotu jako tzw. sztywna “klatka”
Pierwszym modelem samochodu, w którym zaczęto seryjnie montować nowe rozwiązanie Barényia był Mercedes-Benz 220 SE produkowany od 1959 r. W sumie Béla Barényi był autorem około 2500 patentów związanych z bezpieczeństwem pasażerów, a w 1994 r. dołączył za swoje osiągnięcia do “Automotive Hall of Fame”.
Źródło: Daimler
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!