Toyota Sports 800 – pierwsze sportowe auto marki
Toyota Sports 800 zaprezentowana po raz pierwszy jako koncept w 1962 roku, oficjalnie zadebiutowała w 1965 roku jako pierwszy sportowy model japońskiej marki. Mimo niewielkich rozmiarów i stosunkowo skromnej mocy, dzięki lekkiej konstrukcji i aluminiowym elementom nadwozia oferowała dynamiczne osiągi.
Jednym z jej najbardziej innowacyjnych rozwiązań było zastosowanie zdejmowanego dachu w stylu Targa – rozwiązania, które zyskało popularność dopiero kilka lat później, m.in. za sprawą Porsche. Choć tył pojazdu przy słabym oświetleniu mógł przypominać Lotusa Elana, Sports 800 odegrała kluczową rolę w budowaniu sportowego dziedzictwa Toyoty.
R e k l a m a
Wyprodukowano jedynie 3131 egzemplarzy tego modelu, z czego około 300 miało kierownicę po lewej stronie. Były one przeznaczone głównie na Okinawę, gdzie po amerykańskiej okupacji przyjęło się używanie pojazdów LHD. Niewielka liczba tych samochodów trafiła także do USA. Toyota wyposażona jest w silnik o pojemności 790 cm3 i mocy 45KM, posiada napęd tylny oraz 4-biegową manualną skrzynię biegów. Co ciekawe, ten rocznik ma już skrzynie biegów z zsynchronizowanym pierwszym biegiem, gdzie wcześniejsze roczniki tego nie miały.
Dziś zachowane egzemplarze noszą ślady upływu czasu, ale dzięki aluminiowej konstrukcji oraz braku ekspozycji na sól drogową, przetrwały w stosunkowo dobrym stanie. Toyota Sports 800 to dziś rzadkość, ale dla miłośników klasycznej motoryzacji wciąż pozostaje ważnym symbolem początków sportowego dziedzictwa marki.
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1967 roku, wyceniany jest na 15 000 – 20 000 euro i można go kupić na aukcji online.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars