TREKKA – zapomniany przodek SUV-ów od ŠKODY
TREKKA to mało znany, ale fascynujący rozdział w historii motoryzacji, będący pierwszym samochodem zaprojektowanym i wyprodukowanym w Nowej Zelandii. Stworzona przy współpracy ŠKODY, lokalnych firm oraz importerów marki, stała się prekursorem dzisiejszych SUV-ów. W latach 60. i 70. XX wieku powstało blisko 3000 egzemplarzy, a dziś modele te są rzadkością – jeden z nich trafił do Muzeum ŠKODY, inny nadal funkcjonuje w rękach pasjonata z Moraw Południowych.
TREKKA powstała na bazie techniki ŠKODY OCTAVIA, która dostarczała m.in. silnik, skrzynię biegów oraz osie. Kluczową modyfikacją było skrócenie rozstawu osi do 2165 mm, co nadało samochodowi zwinność niezbędną w trudnym terenie. Zewnętrzne nadwozie zaprojektowali brytyjscy i czescy inżynierowie, w tym Josef Velebný – były szef działu rozwoju nadwozia ŠKODY.
Charakterystyczne cechy TREKKI obejmowały niezależne zawieszenie oraz szkieletowe podwozie. Pojazd napędzał czterocylindrowy silnik OHV o mocy 47 KM, co umożliwiało osiągnięcie prędkości maksymalnej 110 km/h. Samochód oferował kilka wersji nadwozia, w tym pick-upa, kombi czy model plażowy, z różnymi opcjami dachów – od miękkiego płóciennego po twardy plastikowy.
TREKKA była idealnym rozwiązaniem na wymagające warunki Nowej Zelandii, a jednocześnie stała się symbolem lokalnej innowacyjności i praktyczności. Dziś, choć niewielu o niej pamięta, stanowi dowód na to, jak blisko współczesnych SUV-ów była ŠKODA już kilkadziesiąt lat temu.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!