Trójkołowiec LW – zapomniana perełka marki Laurin & Klement
W 1905 roku firma Laurin & Klement, późniejszy fundament marki ŠKODA, wprowadziła na rynek nie tylko swój pierwszy samochód – Voiturette A, ale również innowacyjny trójkołowiec LW. Ten kompaktowy pojazd użytkowy, napędzany jednocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą o mocy 5 KM, osiągał prędkość do 40 km/h i wyróżniał się praktycznością oraz nowatorską konstrukcją.
Trójkołowiec LW ważył zaledwie 160 kg i mógł przewozić do 200 kg ładunku. Kierowca siedział na siodle motocykla nad tylną osią, mając doskonałą widoczność ponad głowami pasażerów lub przestrzenią ładunkową. Elementy nadwozie wykonane z blachy, skutecznie chroniło użytkowników przed rozpryskami wody i pyłem, a dodatkowe bagaże można było przymocować do ramy.
Dzięki swojej funkcjonalności, LW szybko zdobył uznanie właścicieli małych firm oraz poczty. Pojazd stał się częstym widokiem na ulicach Wiednia, Budapesztu i Pragi, gdzie wykorzystywano go do efektywnego transportu przesyłek. Jednym z dowodów jego praktyczności jest osiągnięcie kuriera Kunderta z 1906 roku – opróżnił 37 praskich skrzynek pocztowych w niespełna godzinę, co pieszo zajęłoby mu 2,5 godziny.
Produkcja trójkołowców LW trwała do 1911 roku. Dziś zachowały się jedynie trzy egzemplarze oraz jeden silnik. Jeden z tych pojazdów można podziwiać w Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav, gdzie przypomina o innowacyjności i inżynieryjnej precyzji wczesnych lat działalności Laurin & Klement.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!