Trójkołowiec LW – zapomniana perełka marki Laurin & Klement
W 1905 roku firma Laurin & Klement, późniejszy fundament marki ŠKODA, wprowadziła na rynek nie tylko swój pierwszy samochód – Voiturette A, ale również innowacyjny trójkołowiec LW. Ten kompaktowy pojazd użytkowy, napędzany jednocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą o mocy 5 KM, osiągał prędkość do 40 km/h i wyróżniał się praktycznością oraz nowatorską konstrukcją.
Trójkołowiec LW ważył zaledwie 160 kg i mógł przewozić do 200 kg ładunku. Kierowca siedział na siodle motocykla nad tylną osią, mając doskonałą widoczność ponad głowami pasażerów lub przestrzenią ładunkową. Elementy nadwozie wykonane z blachy, skutecznie chroniło użytkowników przed rozpryskami wody i pyłem, a dodatkowe bagaże można było przymocować do ramy.
R e k l a m a
Dzięki swojej funkcjonalności, LW szybko zdobył uznanie właścicieli małych firm oraz poczty. Pojazd stał się częstym widokiem na ulicach Wiednia, Budapesztu i Pragi, gdzie wykorzystywano go do efektywnego transportu przesyłek. Jednym z dowodów jego praktyczności jest osiągnięcie kuriera Kunderta z 1906 roku – opróżnił 37 praskich skrzynek pocztowych w niespełna godzinę, co pieszo zajęłoby mu 2,5 godziny.
Produkcja trójkołowców LW trwała do 1911 roku. Dziś zachowały się jedynie trzy egzemplarze oraz jeden silnik. Jeden z tych pojazdów można podziwiać w Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav, gdzie przypomina o innowacyjności i inżynieryjnej precyzji wczesnych lat działalności Laurin & Klement.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA