Voiturette A – pierwszy samochód firmy Laurin & Klement
29 października 1905 roku zadebiutował Voiturette A – pierwszy samochód firmy Laurin & Klement. Ten lekki dwumiejscowy pojazd (waży niecałe 500 kg), był symbolem innowacji, oferując prędkość max. 40 km/h i moc 7 KM. W latach 1905-1907 wyprodukowano 44 egzemplarze tego modelu, które szybko zdobyły uznanie klientów. Do dziś przetrwało jedynie pięć egzemplarzy.
Voiturette A oficjalnie zyskał licencję na jazdę po drogach publicznych 18 stycznia 1906 roku, a 15 kwietnia został zaprezentowany na Paryskim Salonie Samochodowym. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i cenie 3600 koron, samochód od razu odnotował sukces rynkowy. Samochód zużywał około 4 kg paliwa na 100 kilometrów (w ówczesnych czasach nie mierzono w litrach ze względu na różnice w jakości i gęstości paliwa), czyniąc go przystępnym nawet, gdy paliwo kosztowało 66 halerzy za 1 kg.
R e k l a m a
Technologiczne innowacje modelu obejmowały ramę drabinową, resory piórowe oraz dwucylindrowy silnik w układzie V o pojemności 1005 cm³. Posiadał trzybiegową skrzynię biegów oraz opcjonalny system przeniesienia napędu – wał Cardana lub łańcuchowy. Klienci mogli wybierać między różnymi wersjami wyposażenia, takimi jak typ kół, oświetlenie czy dach, a także kolory – czerwony, zielony, niebieski i biały.
Voiturette A stał się kamieniem milowym dla czeskiego przemysłu motoryzacyjnego, otwierając drogę do dynamicznego rozwoju firmy Laurin & Klement. W 1908 roku firma dominowała w segmencie voiturette, produkując ponad 90% wszystkich nowych pojazdów tego typu w monarchii austro-węgierskiej.
Dziś Voiturette A pozostaje ikoną historii motoryzacji, a jeden z egzemplarzy auta można podziwiać w Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA